(...) Behalve gebed om verandering van het gebruik van mijn tijd, heeft u ook no...

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Het volgende probleem kom ik elke dag weer tegen: Ik wil eigenlijk God dienen, Hem volgen, en Zijn wil doen, maar elke dag doe ik zo ontzettend veel dingen die eigenlijk fout zijn en totaal geen toegevoegde waarde hebben. Vaak zit ik hele avonden achter internet mijn tijd de verprutsen. Puur nutteloze tijdsbesteding (vooral uren en uren nutteloos op internet zappen). Terwijl dit ten koste gaat van mijn prestaties op school, mijn sociale contacten, en ook mijn tijd die ik eigenlijk wel aan God wil besteden. Behalve gebed om verandering van het gebruik van mijn tijd, heeft u ook nog praktische tips waardoor mijn leefstijl wat fatsoenlijker wordt? Wat concrete ideeën?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongere,

Omdat wij elkaar voor zover ik weet niet kennen, wil ik graag een beetje voorzichtig zijn met mijn beantwoording. Het gaat er immers om dat we elkaar helpen bij het licht van Gods Woord. Juist daarom wil ik beginnen met jou een paar vragen te stellen.

De eerste vraag die bij mij op komt wanneer ik jouw vraag lees, is deze: Wil jij eigenlijk de Heere wel dienen? Expres gebruik ik het woordje "eigenlijk" omdat jij dat in jouw vraag ook driemaal gebruikt. Weet je dat dat een griezelig woord is? Wanneer een jongere zegt: "Eigenlijk zou ik me moeten bekeren", dan bedoelt hij: "Maar ik doe het niet!" Met het woordje "eigenlijk" kunnen we onszelf zo mooi bedriegen. Ik zeg niet dat jij dat doet, maar ik vraag je wel hier eens over na te denken.

De tweede vraag die al lezende bij me opkwam, was deze: Wil jij een rijke jongeling worden of wil jij echt bekeerd worden? Jouw zonden zijn vooral zonden van nalatigheid als ik je goed begrijp. En je zou een leefstijl willen die wat "fatsoenlijker" is, om maar weer een woord van jezelf te gebruiken. Maar je kunt heel fatsoenlijk leven en toch onbekeerd zijn. Je wordt niet boos op me omdat ik deze vragen stel? Misschien beoordeel ik je vanuit de verte wel helemaal verkeerd. Vergeet dan de bovenstaande regels maar.

Je vroeg om praktische tips, ik denk vooral in verband met je gezap op internet. Ben jij daaraan verslaafd? Dat kun je ook aan op zich niet-zondige dingen! Neem iemand bij jullie thuis in vertrouwen en vertel van je probleem. Vraag hem of haar je te helpen. Misschien moet je pc wel naar de huiskamer verhuizen. En als dat niet kan moet je de wekker zetten en een ander vragen je te controleren. Vul je agenda biddend in en geef daar aan welke tijd je voor internet gereserveerd hebt. Maar vooral: vraag de Heere wat Hij wil dat je doen zult. Zoals je dat bij Psalmdichters vaak tegenkomt: "Verenig mijn hart tot de vreze van Uw Naam". "Laat U mijn tong en mond en 's harten diepste grond toch welbehaaglijk wezen." Wanneer de Heere je hart heeft, verlang je er ook naar je tijd aan Hem te geven...

Ik wens je van harte de zegen van Gods Heilige Geest toe.

Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)