Slechte gedachte over de Heilige Geest

Ds. H. Liefting / Geen reacties

11-12-2004, 00:00

Vraag

Ik ben bang dat ik zonden tegen de Heilige Geest heb gedaan en soms nog doe. Ik weet dat zonden tegen de Heilige Geest niet worden vergeven. Ik krijg n.l. wel eens in mijn gedachten dat de Heilige Geest een duivel is. Dat is een gedachte die tegen m'n wil door m'n hoofd schiet, beter kan ik het niet uitleggen. Ik weet en geloof dat de Heilige Geest geen duivel is. Kan ik nog zalig worden? Ik weet het niet meer. Hoe meer ik er mee bezig ben hoe onmogelijker het wordt. Ik hoop dat de vraag toch nog duidelijk is.


Antwoord

Laat ik beginnen te zeggen dat het me treft dat deze gedachte “door je hoofd schiet”. Er is dus eigenlijk niet een heel proces aan voorafgegaan, maar ineens flitst die gedachte door je hoofd. De zonde tegen de Heilige Geest heeft echter een heel andere achtergrond. Die is er niet ineens, maar ontstaat geleidelijk.

Hét centrale voorbeeld in de Bijbel is Matth. 12:22-32.Jezus waarschuwt daar tegen deze zonde in confrontatie met de Farizeeën. Zij ergeren zich aan Hem. Hij heeft immers de verlamde jongen genezen, die door vier vrienden via het dak voor Jezus’ voeten werd neergelegd. Vervolgens ergerden zij zich aan Hem toen Hij in het huis van Levi de maaltijd gebruikte met tollenaren en zondaren. Bovendien was het een doorn in hun oog dat Jezus’ discipelen niet vastten. En dat Hij aren las en een man met een verschrompelde hand genas op de sabbat. En als Jezus daarna weer doorgaat met het genezen van allerlei zieken, zelfs van bezetenen, en het vergeven van hun zonden, dan is hun geduld op. Dan schrijven zij Zijn wonderen toe aan de duivel! Aan Beëlzebul.
Zij zeggen dus ronduit dat datgene wat Jezus doet, niet Gods werk is, maar duivelswerk!! Bij de zonde tegen de Heilige Geest wordt dus vooral het werk van Christus met hart en mond als duivelswerk uitgemaakt. Heel bewust en opzettelijk scheldt men Christus voor een werktuig van satan! Tegen beter weten in!

Vanuit dit gedeelte in Matth. 12 is het duidelijk dat aan de zonde tegen de H. Geest een heel proces van verharding voorafgaat. Hoe rijk Christus Zich openbaart; hoe Hij ook roept en lokt en nodigt, en ze getuige zijn van Zijn wonderen, het brengt hen niet tot inkeer en bekering. Ze willen niet buigen. Hun hart wordt verhard. Totdat er geen terugkeer meer mogelijk is. Dan wordt het volledig donker in hun zielenleven! Het donker van de vorst der duisternis!

In Hebr. 6 vanaf vers 4 wordt zelfs van deze mensen gezegd dat ze eens verlicht zijn geweest en de hemelse gaven gesmaakt hebben, de Heilige Geest deelachtig zijn geworden en het goede Woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben. Het kan zo dicht tegen het ware zaligmakende geloof aanzitten, dat wij mensen het onderscheid niet kunnen zien. Dan moet er wel een geweldig proces van verharding volgen om zo diep te vallen. Pure vijandschap. Heel moedwillig!! Wat je bij deze zonde steeds weer ziet is dat er geen berouw en gebed om vergeving volgt. Er wordt geen schuld beleden. Men volhardt moedwillig in het lasteren van Christus’ werken. En maakt zich er geen enkele zorg over.

Het feit dat jij deze vraag via Refoweb stelt en er wél mee zit, toont aan dat het in jouw leven niet tot die verharding gekomen is. En dat je deze zonde ook niet gedaan hebt! Probeer wel te strijden tegen die dwanggedachten dat de H. Geest een duivel zou zijn. Persoonlijk houd ik het voor mogelijk dat het bij jou misschien meer een psychisch probleem is, dan een theologisch probleem. Mocht je veel last van die dwanggedachten blijven houden, dan zou het misschien goed zijn daarover ook eens met je arts door te spreken.

Ja laatste vraag is een heel mooie: “Kan ik nog zalig worden?” Ja, dat kan! Buig vandaag nog je knieën en roep de God van alle genade nog aan om vergeving. Om gereinigd te worden door Zijn dierbaar bloed. Hij wilde in het huis van Levi eten met tollenaren en zondaren. Ja, we herdenken deze maand opnieuw dat Zijn naam is Jezus: Redder van zondaren! Ook van zondaren met verkeerde dwanggedachten! Ook al waren je zonden rood als scharlaken....!

Ds. H. Liefting, Schoonhoven

Lees meer artikelen over:

zonde tegen Heilige Geest
Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. Liefting

  • Geboortedatum:
    21-02-1952
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
50 artikelen
Ds. H. Liefting

Bijzonderheden:

In 2017 met emeritaat.


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Als vader van een groot jong gezin zit ik met een enorm probleem. Toen ik nog niet getrouwd was, bad ik alleen tot de Heere, hardop. Stortte ik mijn hele hart voor Hem uit. Ik heb ervaren dat God in m...
4 reacties
11-12-2012
Wat ik vaak denk en zie, is dat de preek zo onpersoonlijk is. De dominee/voorganger predikt/leest. En wij als gemeente luisteren... Het is zo onpersoonlijk, vind ik. Na de dienst gaat ieder zo zijn ei...
Geen reacties
11-12-2005
Mijn vraag leeft al even, maar is de laatste tijd versterkt door de berichten dat de GBS de Statenvertaling wil gaan hertalen, aanpassen of herzien. Dat laatste zal het wel niet zijn. Kan iemand die t...
Geen reacties
11-12-2023
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering