Overgang naar de gemeenschap tijdens het huwelijk groot

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag. Is het niet zo dat (en nu probeer ik niets goed te praten, het is maar een simpele vraag) als een jongen en een meisje voor het huwelijk niets gedaan hebben (dus alleen maar gezoend) de overgang naar de gemeenschap tijdens het huwelijk ontzettend groot is?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als er in de verkeringstijd alleen een zoentje zou worden gegeven en verder helemaal niets, dan is de overgang in het huwelijk inderdaad wel heel erg groot. Tussen zoenen aan de ene kant en het hebben van seksuele omgang aan de andere kant, ligt nog een heel traject.

En natuurlijk ben je met je vriend(in) intiemer dan met wie ook anders in de wereld en daar mag je dan ook heel erg van genieten en daar spelen die seksuele gevoelens een heel belangrijke rol in.

Alleen is het wel verstandig om samen heel duidelijk grenzen af te spreken tot hoever je gaat bij het beminnen van elkaar. Je moet je dan samen ook echt aan die grenzen willen houden. Niet zelden is het zo dat de jongen eigenlijk nog wel verder wil gaan en het meisje altijd maar die grens moet bewaken, dat is niet leuk en ook niet eerlijk. Samen spreek je het af en samen ga je ervoor!

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten