(...) Na ruim een half jaar contact met die jongen uit mijn kerk, ging ons conta...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik had contact met een jongen uit mijn kerk. Het contact kwam doordat ik in de put zat omdat mijn ex-vriend me ineens heeft laten zitten en mijn gedwongen had om seks met hem te hebben (anders hield ik niet van hem, zei hij). Na ruim een half jaar contact met die jongen uit mijn kerk, ging ons contact ook steeds mee een seksueel tintje krijgen. Hoe had ik dit kunnen voorkomen, want het is toch niet normaal dat hij me met zijn vingers overal betast terwijl we geen relatie hebben? Nu laat hij niks meer van zich horen. Ik zie het soms echt allemaal niet meer zitten. Heeft u tips voor mij?

Antwoord

Beste...

Mijn tip voor jou kan ik het beste inluiden met een vraag: waarom sta jij het toe dat jongens (eerst je vriend en nu die andere jongen) op seksueel gebied dingen met jou doen die niet mogen en die jij niet wilt? De enige die de grenzen kan aangeven in de contacten die je hebt, ben jij! Als een jongen je lijkt te dwingen om seks met hem te hebben door te zeggen dat je anders niet van hem houdt, moet je pertinent weigeren. Als hij geen respect kan opbrengen voor de (bijbelse!!!) grenzen die jij aan wilt houden, houdt hij waarschijnlijk niet van jou, maar gaat zijn lust boven de liefde.

Datzelfde geldt voor de jongen waar je laatst contact mee had. Als ik het goed begrijp begon dat goed, wilde hij je een beetje uit de put helpen, maar ook dat gaat de verkeerde kant op als hij aan je begint te zitten. Waarom ga je dan niet bij de eerste de beste keer hard op de rem staan en laat je hem niet héél duidelijk weten dat betasten niet kan en niet mag en dat jij je daar in elk geval niet voor leent?

Ik merk vaker dat meisjes dit soort dingen laten gebeuren alsof ze daar niets tegen kunnen doen. Maar dat is natuurlijk niet zo! Waarom overkomt het sommige meisjes nooit en anderen juist vaker? Dat heeft toch te maken met de duidelijkheid die je zelf (vooraf) verschaft. Als je een gewone vriendschap hebt met een jongen is het vanzelfsprekend dat hij niet aan je zit. Als hij toch een eerste poging doet, is hem klip en klaar duidelijk te maken dat jij met dit soort onbijbelse gedrag niets te maken wilt hebben. Jij kunt kiezen voor reinheid en zuiverheid. Als hij kiest voor ontuchtige handelingen (ik zeg het met opzet zo) moet je hem vermanen. Als hij daar niet ontvankelijk voor is en daar niet naar wil luisteren, moet je hem de deur wijzen en wellicht zelfs het contact helemaal verbreken. Je hoeft je toch niet in zondig gedrag te laten meeslepen? Word geen slachtoffer, maar kies zelf heel duidelijk positie!

Datzelfde geldt voor een verkering. In een verkering gaat het erom dat je in eerste instantie vooral geestelijk en psychisch naar elkaar toegroeit. Dat daar op den duur ook tederheid en toenadering op lichamelijk gebied bij komt, is vanzelfsprekend. Maar ook dan is het goed om in alle openheid te bespreken waar je grenzen wilt hanteren. Tot hoever mag je gaan, tot hoever wil je gaan zolang je nog niet getrouwd bent? En hoe kun je de Heere God daarbij betrekken? Wat heeft Hij te zeggen over relaties en de rol van seksualiteit daarin? En hoe willen jullie dat dan toepassen? Is het een idee om daar samen een goed boek over te lezen om elkaar te stimuleren je hierin te gedragen op een heilige manier? Zoals de Heere God het bedoeld heeft? Er zijn op dit gebied zoveel leerzame boekjes verschenen!

Nu je geen verkering meer hebt en wel twee negatieve ervaringen achter de rug, kan ik je aanraden om maar eens zo’n boekje aan te schaffen, zodat je vooraf je kunt bezinnen op de plaats van seksualiteit in jou leven en jouw contacten met jongens. Laat in elk geval nooit lust de plaats innemen van liefde en de tijdelijke seksuele kick in de plaats van liefdevolle toewijding waardoor een goede relatie gekenmerkt wordt. Een relatie heb je niet om te hebben, maar vooral ook om te geven en van betekenis te zijn voor de ander. Als een jongen vooral seks wil hebben om zichzelf te bevredigen in plaats van dat hij liefde en erkenning geeft, is hij echt fout bezig. Aan jou de taak om hem dat helder te laten inzien.

Misschien moet je de jongen die nu niets meer van zich laat horen een brief schrijven waarin je bespreekt dat het je spijt dat alles zo is gelopen, waarin je duidelijk maakt dat je het erg jammer vindt dat je hem dingen hebt toegestaan die niet mogen, dat je ook pertinent niet meer wilt dat die dingen weer gebeuren, en dat je het lastig vindt hoe het contact nu zomaar over lijkt te zijn en dat het wellicht goed zou zijn een en ander eens grondig uit te praten. Je komt elkaar namelijk natuurlijk gewoon tegen in de kerk. Dan is het goed schoon schip te maken zodat jullie contact zich kan normaliseren en dat je op een manier met elkaar om kunt gaan zoals God dat bedoelt.

Nogmaals: wees alsjeblieft geen slachtoffer van grijpgrage jongens maar neem zelf positie in! Dat kan je best! Ik wens je veel standvastigheid en een krachtige overtuiging hoe in dit alles te handelen.

Drs. Els van Dijk