Menstruatie en afscheiding

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik verlies tussen mijn menstruaties door altijd heel veel afscheiding. Het is soms zo veel dat, als ik op het toilet zit, het er gewoon in slierten uit komt lopen. Is dit normaal?

Antwoord

Rond de eisprong komt er vaak veel afscheiding vrij dat er inderdaad in slierten uitloopt. In de baarmoedermond zit stug slijm waar bacteriën niet zo makkelijk doorheen naar binnen kunnen gaan, anders zou je allerlei infecties kunnen krijgen. Dat heeft tot gevolg dat er ook geen zaadcellen doorheen naar binnen kunnen. Echter, rond de eisprong wordt dit slijm heel erg vloeibaar om zo de zaadcellen naar binnen te kunnen laten gaan zodat er eventueel een zwangerschap op kan volgen. Dit slijm is dan zo dun dat een vrouw het ook vaak verliest. Het komt dan in slierten naar buiten. Dat is dus juist heel goed!

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

menstruatie