Wat is het verschil tussen betrouwen en vertrouwen?

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen betrouwen en vertrouwen?

Antwoord

We gaan eerst op zoek in van Dale. Betrouwen is: zich veilig achten. Hij is een betrouwbaar persoon, dat is: je kunt je op hem verlaten. Betrouwbaarheid= iemand is geloofwaardig. Op zoek in Gods Woord. Er zijn veel teksten die het woord betrouwen kennen. Een voorbeeld is 2 Samuël 22:3: God is mijn Rots, ik zal op Hem betrouwen. De kanttekening schrijft erbij: of op Hem vertrouwen, dat is: tot Hem de toevlucht nemen. Een Rots heeft een Schuilplaats en daar acht David zich veilig omdat hij door het geloof op de Heere betrouwd.

Vertrouwen is zegt van Dale: in vertrouwde handen. Er is een vertrouwelijke omgang. In Gods Woord. Voorbeeld is Jesaja 12:2: Zie, God is mijn Heil, ik zal vertrouwen en niet vrezen. Hier gaat het over de dankzegging van Gods volk voor de verlossing in Christus aan hen bewezen. Hier ligt dus het anker der hoop geworpen in het Middelaarshart van Christus. Zich op Hem te verlaten omdat Hij is hun heil, zaligheid.

In het ware geloof moge Gods kinderen op de Heere vertrouwen en in de geestelijke worsteling en strijd op Hem betrouwen. En daar is nog nimmer een arme zondaar bedrogen mee uitgekomen. Ik hoop dat je er zin in krijg om de vele leerzame teksten met behulp van de kanttekeningen er op na te slaan.

Met vriendelijke groeten en in alles Gods zegen toegewenst,
Ds. J. D. Heikamp