Van evangelische gemeente overgestapt naar traditionele kerk (2)

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik las in het antwoord op 'Van evangelische gemeente overgestapt naar traditionele kerk' van J. M. Strijbis: "De hand voor de kansel is om de voorganger sterkte en Gods zegen toe te wensen en na de dienst is de hand een soort bevestiging met het verkondigde woord." Ik dacht dat die hand daarnaast ook nog symbolisch was om te laten zien dat de dominee een "gelijke" was van de ouderling en van de rest van de kerkleden (i.p.v. er in hiërarchie boven te staan) en dat dit symbool ontstaan was in de tijd van de reformatie. Of klopt dat niet?

Antwoord

Op zich ken ik die symbolische betekenis niet, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

J. M. Strijbis