Luchtige tekst voor huwelijkse inzegening

J.F. (John) Tollenaar / Geen reacties

Vraag

Voor ons huwelijk zijn wij opzoek naar een ‘luchtige’ tekst voor onze huwelijkse inzegening. Mijn aanstaande man is niet gelovig maar wil bij deze stap heel graag een zegen vragen over ons huwelijk. Nu zijn ook veel van onze vrienden niet kerkelijk, hierom zou ik graag een tekst willen vinden welke voor een ieder begrijpelijk is. Ik vond zelf de tekst in Prediker 4 heel erg mooi, maar deze is reeds bij het huwelijk van mijn broer gebruikt. Ik hoop dat jullie mij misschien tips kunnen geven.

Antwoord

Beste aanstaande bruid en bruidegom,

De vraag die u neerlegt lijkt op zich eenvoudig. Toch kan ik deze vraag niet zomaar afdoen met het noemen van een Bijbeltekst waarmee de predikant die u in het huwelijk zal bevestigen, u zou moeten trouwen. U noemt Prediker 4. Persoonlijk denk ik dat u doelt op deze tekst of teksten: “Twee zijn beter dan een; want zij hebben een goede beloning van hun arbeid; Want indien zij vallen, de een richt zijn metgezel op; maar wee den ene, die gevallen is, want er is geen tweede om hem op te helpen. Ook, indien twee te zamen liggen, zo hebben zij warmte; maar hoe zou een alleen warm worden? En indien iemand den een mocht overweldigen, zo zullen de twee tegen hem bestaan; en een drievoudig snoer wordt niet haast gebroken”.

Mooi he? Dat Salomo met zo weinig woorden een grondslag weergeeft van het huwelijk. Op die tekst kom ik zo terug.

Laat ik vooraf zeggen dat ik blij ben dat er mensen zijn die zich voor het leven middels het huwelijk met elkaar willen verbinden. Dat is de Goddelijke opdracht. In onze tijd zie je met name uit linkse kringen steeds meer weerstand tegen het huwelijk. Tegen de basis van het gezin. Want samenwonen kan ook. Ook daar kan een contract aan gekoppeld worden etc. Dat u met uw aanstaande man besloten hebt tot een huwelijk is verblijdend. Dat u en uw, naar uw zeggen nog ongelovige man, een zegen willen vragen is mooi. Zeker voor u zal die zegen van groot belang zijn. Het spreekwoord zegt dat aan Gods zegen alles gelegen is. Toch kan en mag ik niet anders dan u een Bijbels antwoord te geven.

U geeft aan bekend te zijn met de Bijbel. Dat is verblijdend en schrijft ook gemakkelijker. En dan rijst er bij mij een vraag. Kan een predikant zich laten lenen om een huwelijk te bevestigen tussen een gelovige en een ongelovige? Wat zegt de Schrift daar eigenlijk over? Ezra 9 en 10 zijn niet zonder tranen te lezen. De Priesters hadden ‘vreemde’ vrouwen tot zich genomen en moesten zich van hen afscheiden. Treffend is het slot van Ezra 10: “Alle dezen hadden vreemde vrouwen genomen; en sommigen van hen hadden vrouwen, waarbij zij kinderen gekregen hadden.”

Wat moet dat een afschuwelijk verdriet geweest zijn. Ezra betrok zichzelf in de zonde die het volk gedaan had. En hij wist welke boodschap dat hij moest gaan brengen. De HEERE had Zich van het volk afgekeerd en Ezra was geroepen het volk terug bij de HEERE te brengen. Die impact is enorm geweest. Misschien zegt u: “Ja, maar dat was oude Testament...” Goed. Dan gaan we naar het nieuwe Testament. Daar lees ik de bekende woorden van Paulus in 2 Korinthe 6: 14-18: “Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis? En wat samenstemming heeft Christus met Belial, of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige? Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn. Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen. En Ik zal u tot een Vader zijn, en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Heere, de Almachtige.”

Misschien zegt u dat u er alles aan gaat doen om te proberen uw man mee te krijgen, hardop uit de Bijbel te lezen en te bidden. Dat is mooi. Maar ik moet u toch zeggen dat het huwelijk een basis is. Een grond waar je als gelijken op staat. Het huwelijk is geen evangelisatiemiddel! Hoe goed bedoeld ook. Mijn levenservaring en pastorale ervaring hebben me geleerd dat een huwelijk waar u nu instapt geen goede prognose heeft. Zeker niet als er later ook nog kinderen geboren worden. Want papa vindt dat kindje zelf mag kiezen of het mee naar de kerk gaat. En acht het leren van de eerste beginselen en de tere vreze des Heeren niet of nauwelijks nodig. Terwijl u juist WEL waarde aan deze dingen hecht. Paulus geeft die waarschuwing niet voor niets af.

Nu kom ik terug op Prediker 4. Volgens u een ‘luchtige’ tekst. Nou... dat is het niet. Want waar is het drievoudig snoer waar hij van spreekt als alleen u gelooft? Zo lang God geen plaats heeft in uw huwelijk, hoe hard dat ook klinkt, is er slechts sprake van een menselijke verbintenis.

Hoe nu verder? Heb ik dan helemaal geen woord van bemoediging voor u? Zeker!! Ik wil u en uw toekomstige man voorhouden dat het net van genade elke zondag over de gemeente wordt uitgespreid. Een net waarin iedereen tot zijn eeuwig behoud gevangen kan worden. Niemand zal ooit kunnen zeggen: Het was niet voor mij. Elke keer als Gods Woord tot u of wie dan ook komt dan is dat een roepstem. Een roepstem. En die roepstem roept: De Bruidegom komt! Gaat uit Hem tegemoet. Lees het maar in Mattheus 25. Geef gehoor aan die oproep samen met hem die u zo lief is. Maar mijn advies is dat u wacht met een kerkelijke huwelijks bevestiging tot ook uw vriend een kind van onze Heere Jezus Christus is. Of ten minste zich een gelovige durft noemen.

Ik schrijf dit met pijn in m’n hart. Maar vanuit de roeping die ik dagelijks ervaar kan en mag ik u geen ander antwoord geven. Tot slot wil ik opmerken dat Gods Woord geen ‘luchtige’ teksten kent. Weet u waarom niet? Omdat Hebreeën 4:12 ons leert: “Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.”

Mooier kan ik het niet maken. Makkelijker wel. Ga met uw vriend op uw knieën en vraag of de Heere ook zijn hart wil openen voor het Levende Woord Gods. Vertel hem dat er ook voor hem genade te verkrijgen is. U gaf nog aan dat er waarschijnlijk onkerkelijken in de kerk zullen zitten. Natuurlijk dient een predikant daar rekening mee te houden. Maar beste aanstaande bruid, nooit ten koste van het Woord. Op die manier doen we afbreuk aan Gods Heilig Woord. Juist die mensen moeten ook horen van het grote heil dat is weggelegd voor degenen die Hem vrezen. U zult u misschien boos of teleurgesteld voelen. Op zich snap ik dat. Maar ik heb geprobeerd u vanuit een herderlijk hart te bemoedigen en te waarschuwen. Ik weet dat mijn antwoord niet voldoet aan uw vraag. De reden heb ik u gezegd. Ik sluit af met psalm 78:3:

“Want God heeft Zijn getuigenis gegeven
Aan Jakobs huis; een wet, om naar te leven,
Die Israel zijn nageslacht moet leren,
Opdat men nooit haar kennis moog' ontberen;
God vordert, dat de naneef, eeuwen lang,
Van kind tot kind, dit onderwijs ontvang'.

Van harte wens ik u beiden Gods wijsheid, genade en Zijn zegen toe!

Hartelijke herderlijke groet,
John Tollenaar

Lees meer artikelen over:

relatie met niet-gelovigetrouwdienst