(...) hoe zit het met de vele vermeldingen in de Bijbel dat een ieder mens wordt...

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Voor dominee A. Jonker uit Baarn. Vriendelijk dank voor uw antwoord op mijn vraag over goed en kwaad. Ik heb na het lezen van uw antwoord nog wel een vraag en wat vervolgvragen. Ik begrijp dat dit soort vragen moeilijk zijn te beantwoorden en dat we ons wellicht op terrein begeven wat “niet toegankelijk” is voor ons, maar wellicht kunt u me toch nog verder helpen. Als ik het goed begrijp is de mens verantwoordelijk voor zijn slechte daden en worden deze hem aangerekend indien hij niet gelooft in Jezus Christus. Maar hoe zit het dan met de goede daden van iemand die niet gelooft in Jezus Christus? Uit uw antwoord meen ik te begrijpen dat alleen iemand die in Jezus Christus gelooft goede daden kan doen, door de werking van de Heilige Geest. Maar hoe zit het met mensen die bijvoorbeeld niet naar de kerk gaan, niet bezig zijn met het geloof, maar wel erg goed leven, zichzelf opofferen, veel liefde voor mensen en dieren hebben, die rekening houden met de natuur, enzovoorts? Mag ik hier Romeinen 2 vers 14 en 15 bij halen? Of is het gewoon simpel verloren met deze mensen omdat zij Christus niet kennen? Sommige dingen lijken mij erg oneerlijk. Zonder Christus geen Borg en dus voor eeuwig verloren. De grootste zondaren die Christus wel kennen hebben 'mazzel' en worden behouden. 'Goede' mensen die Christus niet kennen gaan verloren. En God werkt het geloof, maar wie zoekt zal vinden. Maar God werkt ook het zoeken. Want dat doe je niet vanuit jezelf. Onbegrijpelijk. En hoe zit het met de vele vermeldingen in de Bijbel dat een ieder mens wordt geoordeeld naar zijn werken? Je wordt toch geoordeeld op je geloof in Jezus Christus?

Antwoord

Wie bepaalt wat goed is? Zijn wij mensen dat? Natuurlijk zeggen we dan op grond van de Bijbel dat God bepaalt wat goed is. En niet alleen wat in algemene zin goed is, maar ook datgene wat zo goed is, dat het een mens dichter bij God brengt of zalig maakt. Terecht is opgemerkt dat er alleen voor God wezenlijk goede daden gedaan kunnen worden in het geloof. Immers dat geloof zuivert onze verkeerde bijgedachten en bijbedoelingen uit. Door de Heilige Geest is het hart vernieuwd.

Als iemand niet in de Heere Jezus gelooft, mist hij of zij dus het vernieuwende werk van de Heilige Geest. Dan moet hij vanuit het onreine hart ‘goede’ dingen doen. We spreken dan over ‘goede’ dingen in de ogen van mensen! Maar God ziet het hart aan! Is er in het hart geloof tot Gods Zoon, de enige weg tot de Vader? Door dat geloof hebben we vergeving van zonden en eeuwig leven. In Romeinen 2 vers 14 en 15 gaat het om het “ingeschapen besef” van goed en kwaad bij de heidenen. Zij kunnen dus volgens hun geweten ‘goed’ doen en ‘kwaad’ doen. Maar dit betekent nog niet dat dit ook ‘goed’ is wat tot zaligheid leidt. In Romeinen 2 vers 12 wordt ook gezegd dat “zovelen als er zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan”. En buiten het geloof in Jezus Christus is de hele wereld verdoemelijk voor God (Romeinen 3). Hier huiveren we, als we op grond van de Schrift moeten erkennen dat ieder mens van nature verloren is en buiten het geloof Christus verloren gaat. Hierbij geldt wel: God is rechter, niet wij!

Inderdaad lijkt het oneerlijk dat mensen die in onze ogen ‘goed’ doen, toch verloren zouden gaan, en een moordenaar aan het kruis door het geloof in de Heere Jezus toch behouden wordt. Maar hierin schittert juist Gods genade! Niemand wordt zalig omdat hij of zij zo ‘goed’ geleefd heeft!

We worden inderdaad geoordeeld naar onze werken. Maar dan moeten we niet vergeten dat het belangrijkste ‘werk’ is, dat we geloven in de Heere Jezus als de enige Zaligmaker. (Johannes 6: 28 en 29). Als we onszelf kennen is het juist een wonder, dat God door Zijn Woord en Geest in ons het zoeken werkt en ons doet geloven in de Heere Jezus. Merk je in je eigen leven ook, hoe de Heere je naar zich toe trekt? Dan worden we opgeroepen om ons niet te verharden, maar ons te laten leiden.

Ds. A. Jonker