Pleiten op de belofte. Sommigen voegen eraan toe: als een rechteloze. Wat moet i...

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Pleiten op de belofte. Sommigen voegen eraan toe: als een rechteloze. Wat moet ik me hier concreet bij voorstellen. En wie mag er pleiten?

Antwoord

Pleiten als een rechteloze. De uitdrukking bedoelt te zeggen dat wij mogen pleiten op Gods beloften. De Heere heeft ons Zijn beloften gegeven opdat we ermee tot Hem zullen gaan, tot Hem Die ze ook vervuld. Alle beloften zijn in Jezus Christus ja en amen, d.w.z. dat alle beloften waarop wij pleiten ons zullen brengen in de geloofsgemeenschap met Hem.

Dat pleiten op Gods beloften als rechtelozen wil zeggen dat wij in het gebed tot God naderen in de gestalte van de tollenaar: O God wees mij zondaar genadig. Genade wil toch zeggen wij hebben op datgene wat God belooft geen recht, we hebben het niet verdiend, wij zijn rechteloos en toch bidden en pleiten? Waarom? Omdat Christus alle rechten verdiend heeft waarom Hij ons zou kunnen verhoren. Daarom kunnen we ook zeggen “alleen om Christus wil” heb ik toch recht op datgene wat de Heere ons beloofd heeft.

Ds. A. J. Schalkoort