Pokeren

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Is het als christen geoorloofd om te pokeren? Ik bedoel het spelletje zelf, dus zonder dat er om geld wordt gespeeld! We spelen ook spelletjes als Monopoli (hierbij gaat het om nepgeld) of Risk.

Antwoord

De vraag lijkt op het eerste gezicht met een duidelijk “nee” te moeten worden beantwoord. Maar dan zou ik er mij iets te gemakkelijk van afmaken. Zeker wanneer ik de vraag en vooral ook de vragensteller serieus neem. Waarom is pokeren anders dan Monopoli of Risk? Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig. Als je op internet zou gaan rondkijken, dan zul je nergens vinden dat er een site is waar je om echt geld een spelletje Monopoli of Risk kunt spelen. MAAR Als je kijkt of je op datzelfde internet ook om geld kunt pokeren, dan is het antwoord: zoveel je maar wilt en ook om zoveel geld je maar wilt.

Het spelletje Monopoli wordt geen werkelijkheid, maar poker kan zomaar tot een verslaving worden. En als dat gebeurt, dan wordt een mens hoogmoedig en overmoedig en denkt hij dat hij ook om geld dat spelletje wel even zal winnen. Dat noemen we gokverslaving en als je denkt, “maar dat overkomt mij niet”, dan moet je maar eens gaan praten met al die mensen die dat ook hebben gezegd. En daarom is pokeren niet een onschuldig spel, maar de opstap die satan gebruikt om jouw leven van God af te leiden, waardoor je meer op je eigen kracht en hoogmoed gaat vertrouwen. Toe maar, want je zult net zo verstandig en wijs als God worden. Hoe dom blijven wij mensen als het gaat om satans listen?

Blijf ver weg van het midden als het gaat om dit soort ‘spelletjes’, want dit spel zal satan van jou winnen!

Ds. J. Hoekman

Lees meer artikelen over:

gamesspelletjes