Geen scheermes voor Nazireeër

Ds. C.J. Barth / 2 reacties

Vraag

Een Nazireeër mocht geen scheermes op zijn hoofd hebben. Alle levenskracht moest zich ongehinderd ontwikkelen en in dienst staan van de HEERE. Waarom verbiedt Paulus in Korinte het hebben van lang haar als man zijnde? Dit is toch in tegenstelling van de Nazireeër?

Antwoord

Paulus gaat er van uit dat de gewone haardacht voor de man kort haar is, en voor de vrouw lang haar (1 Korinthe 11:14-15). Ook het voorschrift dat een Nazireëer ongeknipt haar moest hebben, laat zien dat de gewone gang van zaken kort haar voor mannen was. Een Nazireëer viel heel erg op door zijn lange haren. De haardracht van de Nazireëer is dus een bewuste, door God ingestelde uitzondering op de gewone regel.

Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Barth

2 reacties
dominerik
Ook Absalom staat bekend om zijn weelderige haardos.
De bijbel is er niet voor om de lengte van ons haar te bepalen.
Swimmie
Mmmm... wat is kort en wat is lang?
Als je het haar over de oren laat vallen is dat kort t.o.v. op de schouders en lang t.o.v. boven de oren...
Ach, ik meen toch dat we kunnen zeggen dat veel 'oudvaders' tot zegen zijn geweest, ondanks hun vaak lange haren/pruiken en lange baarden.
Ik ben in ieder geval 'supergoed': gewoon de tondeuse eroverheen :) En waarom? Gewoon omdat dat zo makkelijk is.