Belang van het uiterlijk

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het belang van het uiterlijk in verliefdheid/relatie. Ik merk bij mezelf dat uiterlijk een grote invloed heeft op mij. Dit is ook het beeld dat telkens in de media aan ons opgedrongen wordt, dat alles draait om het uiterlijk. Dit vind ik heel fout, want het innerlijk is veel belangrijker. Ik doe daarom m'n best om mensen op het innerlijk te beoordelen. Maar als ik eerlijk ben, vind ik dat heel lastig als het gaat om potentiële verkering (ik ben op dit moment vrijgezel). Een meisje dat leuk eruit ziet vind ik vaak (in eerste instantie) veel interessanter dan een meisje dat er minder leuk uitziet. Dit vind ik erg vervelend. Want daar gaat het toch helemaal niet om. Tegelijk is de seksuele aantrekkingskracht toch ook wel weer gewoon een onderdeel van de mens. Is het verkeerd om een “voorkeur” te hebben. Zou u mij concrete tips kunnen geven hoe hier mee om te gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller!

Je beschrijft een dilemma waar veel jongeren/jongens mee zitten. Nou ja, mee zitten? Misschien zitten zij er niet zo mee als jij en gaan ze gewoon op het uiterlijk af. Met iets moois kun je nog eens voor de dag komen, toch?! En wat mooi en aantrekkelijk is, prikkelt je nogal... Gelukkig, dat je ontdekt, dat dit het toch niet is waar het om gaat. Maar hoe verder...?

Toch is het zo, dat het oog ook wel wat wil. Laten we daarin ook maar heel eerlijk en nuchter zijn. Een meisje maakt zich ook tot op zekere hoogte op, om “mooi” te zijn. En een goede verzorging siert een vrouw in meer dan één opzicht. En toch... daar gaat het niet alleen om. Achter een mooi gezicht kan een “kattig” innerlijk schuil gaan. Al hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn. Misschien moet je ook oppassen om niet te snel iemand ook te “beoordelen” op haar innerlijk. Ga een ontmoeting aan niet om het uiterlijk, maar ga ook de ontmoeting met een leuk uitziend meisje niet uit de weg. Het belangrijkste is dat je in de gesprekken in een beginnende relatie ontdekt dat je samen de Heere wil volgen.

Dat het seksuele ook aantrekkingskracht heeft, is wel zeker, maar dat is toch in een net beginnende relatie niet het belangrijkste? Al vind ik het wel erg triest dat het er voor sommigen jonge dames wel op lijkt dat ze met een laag decoleté de jongens moeten winnen.

Je vraagt nog of het verkeerd is om een “voorkeur” te hebben... Ik weet niet of het verkeerd is; het is er vaak gewoon. Maar probeer je voorkeur te beproeven en vraag of de Heere je hart wil “neigen” naar een meisje dat de Heere zoekt. Dat laatste vind ik de belangrijkste tip die ik je geven kan. En dan mag dat best een heel mooi meisje zijn, maar als haar uiterlijk minder mooi is, en ze de Heere zoekt, is ze nog mooier.

Vriendelijke groet,
Ds. J. van het Goor

Tags in dit artikel:

verliefdheid