Christelijk beleggen

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Nu het spaargeld geen cent meer oplevert en elk jaar aan inflatie onderhevig is, ben ik begonnen met beleggen met een te missen deel van mijn inkomen. Ik kan niet een eenduidig Bijbels antwoord vinden of dit wel mag. Een overweging is dat de bank ook met jouw geld belegt in doelen waar je geen weet van hebt. Zelf heb ik wat aandelen gekocht van een beursgenoteerd bedrijf. Hierdoor levert mijn spaargeld toch wat op, zeker op de lange termijn.

Mijn vraag is: mag een christen beleggen? Zo ja, heeft u adviezen voor ‘christelijk beleggen’?

Antwoord

3 reacties
Ellenoor
Onlangs in de krant een mooi voorbeeld van christelijk beleggen: https://www.rd.nl/artikel/908206-beleggen-met-het-oog-op-de-verre-naasten
Samanthi
De Heere Jezus zegt ook nog iets over Christelijk beleggen...
Mattheus 6 : 19, 20 en 21
CrA
Vraagsteller,
Inkomen en bezittingen zijn gaven van God waar je gebruik van mag maken voor jezelf, je gezin/familie (als je deze hebt), om aan medegelovigen en aan mensen, die het minder en/of gebrek hebben, te geven. Nadat je eerst een gedeelte (richtlijn is 10%, meer mag ook) aan de dienst van God gegeven hebt. Heb je dan nog geld over, dan behoor je deze gave niet in een zweetdoek te leggen, maar er winst mee te doen (geen woekerwinst) met als doel om boven genoemde doelen te bereiken. Beleggen kan dan een middel zijn, maar zoals je ook zegt dan weet je niet wat ze er mee doen. Je zou het na kunnen vragen. Christelijk beleggen kenmerkt zich m.i. aan het volgende: Geen woekerwinst, niet in bijbels onverantwoorde projecten beleggen. Crowdfunding is ook een middel, je weet in welk project of welke onderneming je financiert. Kijk ook eens op: www.waardevoorjegeld.nl . Zij staan voor christelijke normen en waarden.