Zelfmoord Judas

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

In Hand. 1 staat dat Judas voorover is gevallen en open is gebarsten en al zijn ingewanden uitgestort. Elders staat dat hij heenging en zich verworg. Hoe moet ik dit uitleggen?

Antwoord

Beste vrager,

Hoe is het precies gebeurd met Judas?. Geeft Petrus in Handelingen 1:18 een andere weergave dan Mattheus doet in Hoofdstuk 27:5? De kanttekeningen van de Statenvertaling geven een combinatie van beide verzen. Er staat: “Daar in Matth.27:5 gezegd wordt, dat hij verworgd is, zo is het algemeen gevoelen, dat hij zichzelf met een strop verhangen heeft, en dat hij alzo voorwaarts over of in de strop is gevallen, of de strop gebroken zijnde, voorover gevallen is en gebarsten en dat hij alzo zijn ingewanden, door een rechtvaardig oordeel van God, uitgestort heeft.”

Dr J van Bruggen schrijft, in zijn verklaring van Mattheus: ”Het vooroverstorten, dat niet past bij de val van een lijk op de grond, zou dan verklaard kunnen worden uit de omstandigheid , dat Judas zich verhing (aan een boom) op de rand van een ravijn.” Judas heeft het vonnis aan zichzelf voltrokken, zover wordt ons wel duidelijk uit deze twee berichtgevingen. We kunnen aannemen dat de een de ander aanvult. De verrader van onschuldig bloed is in zijn dood totaal anders dan Christus, Die heeft uitgeroepen: het is volbracht en Zich gaf in de handen van de Vader.

Met vriendelijke groeten,
Ds A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

JudasPasen