Roken is zonde, dat is duidelijk. Iedereen zegt dat het slecht voor je gezondhei...

Ds. M.A. Kuyt / Geen reacties

Vraag

Roken is zonde, dat is duidelijk. Iedereen zegt dat het slecht voor je gezondheid is, ook dominees. En terecht. Maar waarom hoor ik niemand over te dikke mensen. Mensen die dik zijn zeggen: ik voel me goed, dus wat zeur je. Ja, dat voel ik ook bij het roken. Daar mag je niks van zeggen en van roken wel. Te dik is niet beter dan roken. Waarom heb ik nog nooit een dominee horen zeggen (kansel) dat te dik zijn zonde is? Het is immers ook slecht voor je gezondheid?

Antwoord

Wanneer we binnen onze kring nadenken over roken (en in breder verband onze gezondheid) dan doen we dat vaak aan de hand van de Heid. Catechismus, Zondag 40 (over het zesde gebod). Daar lezen we o.a. dat we onszelf niet mogen kwetsen of moedwillig in enig gevaar begeven. Wanneer op pakjes sigaretten staat, dat roken zeer schadelijk voor de gezondheid is, ja dodelijk, dan kunnen we zonder enige twijfel stellen, dat rokers zichzelf moedwillig in gevaar begeven. Dat daarom tegen het roken gewaarschuwd wordt is alleszins te verdedigen.

Bij de uitleg van deze woorden uit de Catechismus wordt vaak ook iets gezegd over alcohol en drugs. Over eten en drinken vinden we meestal wat minder opmerkingen. Of een enkel zinnetje in de trant van dat teveel eten en drinken niet goed is voor de gezondheid. Je hebt gelijk als je stelt dat dit meer aan de orde gesteld zou kunnen worden. Zeker als we de eetgewoonten van jonge mensen onder de loep nemen (eetgedrag dat gestimuleerd wordt door de automaten op school en verschillende  publieke ruimten) en de toenemende aantallen jonge mensen, die diabetes hebben enz.

Waarom niet veel (of nooit) van de kansel gewaarschuwd wordt tegen te-dik-zijn zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit, dat er ook mensen  in de gemeente zijn die vanwege een aandoening ed. dik zijn en het daar zelf moeilijk mee hebben. Want wie wil er nu dik zijn? Zij krijgen al genoeg opmerkingen (en grapjes) te horen over hun dik-zijn en zullen het daarom niet waarderen als van de kansel wordt geroepen, dat dik-zijn zonde is. Zij voelen zich al genoeg ''gestraft".

Over dik-zijn kan alleen gesproken worden in algemene bewoordingen binnen het kader van de “welvaartsziekten” die door onze hoge levensstandaard in de hand gewerkt worden. Een algehele bekering op dit punt is nodig. Zie bijv. het boek “Geboeid door Geld en Goed. De gereformeerde gezindte tussen materialisme en vreemdelingschap” (A. P.de Jong, J. Koppelaar en H. de Vries). Ons eet- en drinkgedrag moet belicht worden tegen de achtergrond van ons rentmeesterschap. Het is schrijnend dat mensen aan de ene kant van de aardbol sterven vanwege ondervoeding, terwijl bij ons mensen gevaar lopen door overgewicht ziek te worden. In het licht van verantwoord rentmeesterschap over de schepping is hier wel het één en ander over te zeggen en zullen wij ons materialistisch denken op dit punt onder kritiek moeten (durven) stellen.

Het gevaar van het noemen van allerlei details is echter wel, dat -zo je één voorbeeld noemt van verkeerd rentmeesterschap en/of je moedwillig in gevaar begeven- je onwillekeurig gaat selecteren. Sommige dingen noem je wel en andere niet.

Dr. J. Douma, “De Tien Geboden, deel II” behandelt bijv. in het kader van ondermijning van onze gezondheid: alcohol, tabak, het je houden aan een dieet en matigheid in eten en drinken maar ook (onder de noemer: voorzichtigheid) de vaccinatie. Dat laatste zal niet een ieder hem direct nazeggen. Op het punt van gezondheid en ziekte liggen dus bepaalde gevoeligheden. En zullen we soms genuanceerder moeten spreken dan sommigen willen.

Wellicht dat sommige zaken zich minder voor de kansel lenen, maar wel in een pastoraal gesprek, waarin ook weerwoord mogelijk is, aan de orde gesteld kunnen worden.

Ds. M. A. Kuyt, Huizen