Oude Berijming Psalmen herzien

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Als de Statenvertaling wordt herzien, is er dan ook een grote kans dat de Oude Berijming (Psalmen) herzien gaat worden? Want met de oude berijming heb ik ook weleens moeite, denk aan: “Stiet zelf dit rot”, “Geef  't wild gediert dat niets in 't woen ontziet”, enz. Als ik kleine kinderen van die oude psalmen zie/hoor zingen dan denk ik: "Is dat nou eerbiedig: zingen zonder dat je er iets van begrijpt?" Ik hoop dat iemand hierover iets zinnigs weet te zeggen.

Antwoord

Een goede vraag, maar... Volgt er na de herziening van de Statenvertaling ook de herziening van de Psalmberijming 1773? Sinds 2002 is er een stichting bezig in opdracht van de Gereformeerde Bond binnen de PKN met de herziening van de Statenvertaling. Na goed vier jaar is er nu in pocketvorm beschikbaar het Nieuwe Testament en een aantal boeken uit het Oude Testament. De herziening van de overige boeken van het Oude Testament zal in 2010 gereed zijn. Mogelijk wordt er daarna gewerkt aan het maken van kanttekeningen. Je kunt ook denken aan het aanpassen van de liturgische formulieren.

Moet de berijming 1773 ook herzien worden? Vragen ten over en werk genoeg. Al deze zaken slagen alleen als er in de kerken genoeg draagvlak is. Van belang is in elk geval dat de jongeren ook de Statenvertaling blijven lezen en daarvoor kan de herziening van de Statenvertaling een middel zijn (Rom. 10:17 en Joh. 5:39).

Drs. I. A. Kole

Tags in dit artikel:

bijbelvertalingenPsalmen