Hoe kunnen existentiële twijfels te maken hebben met angst voor binding ten opzi...

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Hoe kunnen existentiële twijfels te maken hebben met angst voor binding ten opzichte van kerk/geloof?

Antwoord

Beste vragensteller,

Na een tijd van strikte scheiding door wetenschappers van lichaam, geest en ziel groeit breed de overtuiging dat deze met elkaar te maken hebben en invloed op elkaar kunnen hebben. Als ik de vraag goed lees dan gaat het om meer dan oppervlakkige of incidentele twijfel vanwege slechte ervaringen of teleurstellingen. Het is een persoonskenmerk geworden, mogelijk een geestelijke zwakte en een handicap. Dat vraagt om begeleiding of om behandeling.

Wie erkent dat lichaam (aandachtsveld voor de dokter), geest (aandachtsveld voor de psychiater) en ziel (aandachtsveld voor de pastor) geen gescheiden grootheden zijn maar op elkaar (kunnen) inwerken kan ook ruimte geven aan de gedachte dat grote twijfels niet alleen maatschappelijk gevolgen hebben. Twijfel geeft onrust en onzekerheid. Dat kan ook leiden tot bindingsangst. Als dat grote vormen aanneemt moet je niet door blijven lopen en tobben maar professionele hulp zoeken door een beroep te doen op psychische en pastorale hulp.

Bedenk daarbij dat we allen onze zwakten hebben. Je hoeft je dus zeker niet te schamen. We leren van de Heere Jezus Zelf: Die gezond zijn hebben de dokter niet nodig, maar die ziek zijn.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Lees meer artikelen over:

psychologie