Herziene Statenvertaling (HSV) in de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK)

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

Hoe denkt de Christelijk Gereformeerde Kerk (CGK van midden tot rechts) over de invoering van de Herziene Statenvertaling (HSV) in de eredienst?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) als geheel denken over de invoering van de Herziene Statenvertaling (HSV) in de eredienst, weet ik niet. Volgens mij weet niemand dat precies. Toch kun je wel een inschatting maken. Enerzijds zijn er christelijke gereformeerde predikanten die in het bestuur of het comité van aanbeveling van de HSV zitting hebben, terwijl andere christelijke gereformeerde predikanten zich con amore aansluiten bij de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS), die nogal kritisch tegenover de HSV staat. Dat duidt op enig verschil van inzicht.

Nu betekent dit naar mijn inschatting niet dat er per se heel verschillend over gedacht wordt. Volgens mij is het niet óf de HSV zonder de Statenvertaling (SV), óf alleen de SV zonder de HSV. Dat zou jammer zijn. Ik kan me voorstellen dat degenen die de HSV aanbevelen, niet direct van plan zijn deze ook vanaf de kansel te gebruiken. Met name voor jongeren, op de catechisatie, maar ook thuis, kan de HSV een middel zijn om ze bij de Statenvertaling te behouden. Anders gebeurt het toch snel dat jongeren (maar ook ouderen) die in de kerk de SV gewend zijn, thuis een minder betrouwbare maar makkelijker leesbare vertaling gebruiken (zoals de Nieuwe Bijbelvertaling). Of ze blijven de SV lezen, zonder te begrijpen wat er precies staat - al ben ik het helemaal eens met degenen die zeggen dat de Kanttekeningen bij de SV je dan vrijwel altijd helpen.

Het lijkt me het beste, om het gesprek hierover goed geïnformeerd aan te gaan. Dus laten mensen de beschikbare deeluitgave van de HSV (Nieuwe Testament en enkele OT-boeken) die sinds december vrij betaalbaar (14,95 euro) beschikbaar is, lezen en vergelijken met de SV. De SV kan daar wel tegen, en als de HSV goed is, dan kan ze dat bewijzen. En laten de kanttekeningen gebruikt worden; de GBS biedt daarvan een prachtige uitgave. Kortom: laten we proberen om de winst te zien van dit nieuwe initiatief!

Met vriendelijke groet,
Drs. A. Huijgen