Geloof van de gelovige of eigenschappen van het geloof

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

Gaat Zondag 7 over het geloof van de gelovige of over de eigenschappen van het geloof, dat later in Zondag 23 pas concreet komt (rechtvaardigmaking)?

Antwoord

De vraag kan wat onduidelijk zijn: Wat is het verschil tussen: het geloof van de gelovige en de eigenschappen van het geloof. Ik vat het eerst even zo op dat met het eerste (het geloof van de gelovige) bedoeld wordt de inhoud van het geloof, namelijk dat wat er geloofd wordt en met het tweede het geloof zelf dat gelooft. M.a.w. eerst: wat zit er in de lege hand van het geloof en het tweede: wat is die lege hand precies voor iets?

Zondag 7 gaat m.i. op beide in. Daarin wordt gesproken over “alles wat God in Zijn Woord heeft geopenbaard” en over “het Evangelie”. Dat zijn de voorwerpen waarop het geloof zich richt. En die voorwerpen zijn niet bedacht, gemaakt door mensen, maar zijn bedacht door God en komen van Hem uit naar ons toe. Daarin is verschil te horen: alles wat in het Woord geopenbaard is enerzijds en daarna: het Evangelie. Heel het Woord wordt zo gekend dat het voor waarachtig word gehouden. Alles wat God spreekt en openbaart. Al Zijn deugden. Worden gekend, bemind, omhelst en voor waar gehouden. En al die deugden van God geven weerklank in het hart. Iemand zei eens: bevinding/beleving van het geloof is de afdruk van Gods deugden in ons hart. Dan worden alle toetsen van de ziel aangeraakt. Gods heiligheid geeft ontzag, Gods barmhartigheid hoop, Gods rechtvaardigheid besef van schuld, Gods liefde geeft verwondering, Gods grootheid geeft afhankelijkheid. Kortom heel het Psalmboek met al zijn geestelijke rijkdom en accenten en belevingen komt tot leven in onze ziel.

Het andere is: het Evangelie. En dat geeft vertrouwen. Je zou dat het hart van het geloof kunnen noemen. En het eerste het lichaam. Beide zijn nodig en onafscheidelijk verbonden. Een lichaam zonder hart is dood, maar een hart alleen is ook ondenkbaar. Dat vertrouwen is dus niet één van de vele componenten van het geloof, maar de wezenlijke, waar het om gaat. En tegelijk niet denkbaar zonder al die andere.

Zondag 23 snijdt m.i. dit hart open. Hoe kan er vertrouwen zijn dat God al mijn zonden vergeeft? Het zou een oppervlakkig vertrouwen kunnen zijn: waarom zou God mij niet aannemen, zo erg is het toch niet wat ik misdaan heb? Maar zondag 23 laat zien: het is heel andersoortig vertrouwen. Vertrouwen “nochtans”. Vertrouwen niet op grond van mijn doen en laten , maar ondanks mijn doen en laten. Vertrouwen niet op mijn waardigheid, maar ondanks mijn onwaardigheid. Dat is het ware vertrouwen van het geloof van zondag 7.

Ds. D. Breure

Lees meer artikelen over:

Heidelberger Catechismus