Nog een vraag voor ds. Van Mourik over zijn laatste antwoord. Wat moet ik doen a...

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Nog een vraag voor ds. Van Mourik over zijn laatste antwoord. Wat moet ik doen als de ene vriendin een vakantieliefde was en ze in het buitenland woont en ik geen adres van haar heb? En wat is precies dat belijden tegenover mijn ex-vriendinnen? Wat moet ik dan zeggen? Vergeving vragen aan hen? Ik weet niet precies hoe ik dit aan moet pakken. De andere ex-vriendin woont in een ander dorp dan mij en ik weet niet precies waar die woont ook. Kunt u mij raad geven? Kan ik het ook via de telefoon doen?

Antwoord

Het volgende (vervolg)antwoord zou ik willen geven: Als die vriendinnen niet meer te achterhalen zijn is dat jammer, maar dat betekent niet dat daarmee de zaak klaar is. Het gaat erom dat je goed beseft dat er dingen gedaan zijn die in Gods oog verkeerd waren. Veel belangrijker is het om met God in het reine te komen. Tegenover vriendinnen mag je belijden dat je verkeerd bent omgegaan met hun lichaam. Je hebt hun lichaam gebruikt ter bevrediging van je seksuele verlangens terwijl de relatie vrijblijvend was. Zo kan dat niet. Dat kun je oprecht belijden naar een eventuele vriendin die je nog kunt bereiken.

Maar veel belangrijker is het om dit tegenover de heilige God uit te spreken. Ons lichaam, dus ook van die vriendinnen, is een tempel van de Heilige Geest. Daar moet je dus rein en zuiver mee omgaan. Tegenover God heb je dus te belijden dat je het lichaam (tempel van de Heilige Geest dus) van je vriendinnen hebt verontreinigd, ontwijd. Gelukkig mag je weten dat wie dat oprecht belijdt voor God ook mag weten van vergeving. Maar die vergeving is alleen door de belijdenis van schuld heen. Ook tegenover die vriendinnen. Zij moeten het op een gegeven moment ook kunnen vergeven. Maar dan moet het wel beleden worden dat er schuld is.

Je vraagt nog of dat telefonisch kan. Ja, dat kan. Maar een gesprek waarin je elkaar ziet is beter. Wel moeilijker, maar wel eerlijker. Ik hoop dat ik je zo wat geholpen heb. Vraag de Heere om kracht om deze moeilijke stappen te moeten nemen en belijd voor Hem je schuld en doe een beroep op Zijn ondoorgrondelijke barmhartigheid.

Ds. R. W. van Mourik, Sommelsdijk