Wie een verlatene trouwt doet overspel (2)

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Ik heb nog een aanvulling op mijn vraag over of samenwonen overspel is. Ds. A. J. Schalkoort heeft deze vraag beantwoord, maar ik denk dat mijn vraag niet duidelijk genoeg geformuleerd was. Het is namelijk zo dat mijn vriend in het verleden heeft samengewoond (hij heeft deze relatie niet zelf verbroken) mijn vraag is dus of wij in de kerk mogen trouwen of dat echter die tekst van “wie een verlatene trouwt doet overspel” van toepassing is.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je vriend heeft in het verleden samen gewoond, de relatie is verbroken, niet van zijn kant, maar door de andere met wie hij samen heeft gewoond. Ga je nu trouwen met iemand die een verlatene is? In wezen wel, omdat je vriend als een gehuwde heeft geleefd, alleen hij wilde dat niet doen via de officiële weg. De vraag die ik daarom nu stel is deze. Waarom is de relatie verbroken? En hoe denken jullie zelf verder te gaan als er nu al een relatie is verbroken, wiens schuld dat ook is? En is er vooral bij je vriend wel berouw tegenover de Heere dat hij deze weg is gegaan, of denkt hij zonder enige besef van schuld een vaste relatie aan te kunnen gaan door nu een huwelijk die in de kerk bevestigd wordt, te begeren. Probeer daar eerst beiden uit te komen.

Ds. A. J. Schalkoort

Ds. A.J. Schalkoort

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Tags in dit artikel:

samenwonen