"Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders...

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

"Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods" 1 Korinthiërs 11:24. Hoe breng ik deze bijbelse opdracht in praktijk? Moeilijk hoor! Misschien zegt u: "Doe het biddend", of  "Leg het voor God neer!", maar graag hoor ik iets concreter, want ik wil de verantwoordelijkheid graag bij mezelf houden. Kunt u mij helpen hierin?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De tekst die je aanhaalt vond ik in 1 Kor. 10:31. In dit hoofdstuk gaat Paulus in op de vraag hoe een Christenjood dient om te gaan met de voedselvoorschriften van het Jodendom. Mag een christen alles eten wat op de markt te koop wordt aangeboden? Het kwam voor dat er vlees te koop werd aangeboden dat aan afgoden was geofferd. Paulus antwoord is kort samengevat: als je het niet weet en niet kunt weten, hoef je er geen navraag naar te doen en mag je dit vlees eten. Is het je wel bekend, eet het dan niet om het geweten van iemand die dit ook weet, niet te belasten (vers 29-30). Het staat de christen vrij om dit vlees te eten,  maar de vrijheid van de christen wordt weer begrensd door het verlangen om het geweten van de medechristen niet te belasten. Vandaar dat Paulus in vers 32 schrijft: wees zonder aanstoot te geven. Wees niet uit op je eigen voordeel, maar zoek het voordeel van velen, mocht het zijn tot hun behoud (vers 33).

Met de woorden die je aanhaalt uit vers 31 bedoelt Paulus vooral twee dingen te onderstrepen;

1. De levenswandel van de christen is niet verdeeld in twee compartimenten, één deel het bezig zijn met gewone of wereldse zaken, en één deel toegewijd aan God. Neen, het leven is één geheel. Vandaar dat ook die alledaagse bezigheid als eten en drinken op Gods eer gericht moet zijn.

2. De levenswandel van de christen wordt veel meer bepaald door een gezindheid dan door “gebod op gebod en regel op regel”. De gezindheid van de afhankelijkheid en dankbaarheid.

Wat is nu voor ons de concrete toepassing van dit woord uit de Schrift? Het antwoord “Doe het biddend” en “leg het voor God neer” vind je bij voorbaat niet concreet genoeg. Ik zou van mijn kant wel willen waarschuwen dat je niet precies in die fout vervalt als waartegen Paulus waarschuwt. Als je denkt: ik wil dit concreet in praktijk gaan brengen, ik willen alles in  mijn leven tot Gods eer doen en zou graag weten hoe precies, dan proef ik hierin de behoefte aan concrete regels en voorschriften. Mag ik dit doen, moet ik dat doen, en ben ik goed bezig als ik zus of zo wel of niet doe...? Begin nu eens met de “gezindheid” en zoek biddend vanuit deze nieuwe gezindheid (de nieuwe gehoorzaamheid) elke dag aan God te vragen hoe je dit nu concreet moet maken.

Ik begrijp niet goed wat je met de zin bedoelt “ik wil de verantwoordelijkheid graag bij mezelf houden...” Het spijt me, maar ik kan je dus geen boodschappenbriefje leveren waar precies opstaat wat je wel of niet moet doen. Het is alleen de Heilige Geest Die ons de nieuwe gezindheid kan leren en het is Gods Woord dat we als kompas of reisgids elke dag dienen te raadplegen. Biddend: Heere, wat wilt U dat ik doen zal? Ik hoop je vraag hiermee beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groeten,
Ds. H. Korving