Gezeur van ongesteld zijn

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

03-01-2007, 00:00

Vraag

Deze vraag is voor mijnheer Van Heijningen. Ik wil allereerst eventjes zeggen dat ik u echt fijn les vind geven! Ik heb u nu niet meer, maar ik heb echt veel geleerd in uw lessen! Ik loop al een poosje met een vraag. Ik heb op deze site naar antwoorden gezocht op pilgebruik. Er wordt nergens ja of nee gezegd, maar meestal wordt er gezegd dat je het voor jezelf na moet gaan en kijken of je het kan verantwoorden tegenover God. Ik zelf en mijn vriend zitten er echt best wel mee. Ik wil graag de pil gaan slikken omdat ik elke maand echt geen zin heb in dat gezeur van ongesteld zijn. Altijd ziek ervan zijn enz., ben ik een beetje zat. Dus ons kan alleen godsdienstige redenen nog in de weg staan. Maar heeft u een paar concrete Bijbelse teksten of hoofdstukken waarin staat dat dit verboden is? Ik vindt dit namelijk erg moeilijk. Mijn vriend zegt dat ik maar niet zo moeilijk moet gaan doen. Hij zegt: Ik ben allang blij dat je dan niet meer om die reden chagrijnig hoeft te zijn. Maar ik wil toch iets verder kijken dan eigen belang.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin,

Allereerst bedankt voor je reactie op mijn lessen. Leuk om dit soort reacties te krijgen. Hopelijk heb je mede door je schooltijd geleerd dat je zonder Jezus niet kan leven.

Je vraagt me om Bijbelteksten over “de pil”. Ik zou je willen wijzen op 1 Tim. 4:4 en 5: “Er is niets verwerpelijk dat met dankzegging wordt genomen, het wordt geheiligd door het Woord van God en door het gebed”. Ik denk dat je het voor jezelf een beetje te moeilijk maakt. Als je hoofdpijn hebt dan neem je een aspirine, toch? Als je een bepaalde aandoening hebt die door een operatie verholpen kan worden, dan laten we ons opereren. Voor beide dingen, de aspirine en de operatie mogen we God danken en Hem om Zijn zegen erover vragen. En daarom zijn het goede dingen. Volgens mij moet je in jouw geval ook zo omgaan met “de pil”. Je hebt telkens veel last van je menstruatie en je wilt die klachten verminderen. Je hebt nu een medicijn gevonden (waarschijnlijk op doktersadvies) dat je helpt om minder klachten te krijgen. Volgens mij mag je dan dit middel gebruiken.

Wat je niet moet doen, en waarschijnlijk komt daar je aarzeling vandaan, is: na het pilgebruik je grenzen op seksueel gebied gaan verleggen, omdat je “toch niet zwanger kan worden”. Als je zo gebruik maakt van “de pil” dan kun je niet meer met een goed geweten God ervoor danken en om Zijn zegen bidden. Dan wordt in, jullie geval, het pilgebruik tot zonde.

Samengevat: de zonde zit (vaak) niet in de dingen, maar die zit in ons, in de manier waarop wij gebruik (of misbruik)  maken van de dingen die God ons geeft. Daarom moet van ons hele leven gelden dat het geheiligd is door het Woord van God en door het gebed. Daarom: Bijbel open en handen vouwen! Het leven in een open verhouding tot God is een leven waarin we letterlijk alles met Hem mogen bespreken en waarin we van heel veel dingen écht mogen genieten.

Met hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
    08-06-1976
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

     

Tags in dit artikel:

de pilmenstruatie
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik zit in een lastige kwestie. Ongeveer vier jaar geleden had ik een relatie met een jongen. Ik kwam erachter dat hij behoorlijk gefixeerd was op uiterlijk, toch werd ik verliefd op hem. Deze verliefd...
5 reacties
03-01-2013
Een tijdje geleden meende ik dat de Heere mij heeft opgedragen om mensen te vertellen over Zijn liefde voor hen. Dit denk ik door een bepaalde gedachte die in mij is opgekomen. Nu ben ik van mezelf no...
1 reactie
03-01-2018
Is echt alles voorbestemd?
Geen reacties
03-01-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering