Zomaar met jongens tongzoenen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16 jaar en heb nu  twee maanden verkering. Ik ben al voor dat we verkering hadden verder gegaan dan zoenen. Vorig jaar (toen ik nog 14 was) had ik ook verkering en ben ik ook verder gegaan dan zoenen.  Ik kan het gewoon niet tegenhouden. Zelf vind ik het altijd fijn om te doen, maar ik weet dat het niet mag volgens mij? En zomaar met jongens tongzoenen (toen ik nog geen verkering had) mag dat?

Antwoord

Om met dat laatste te beginnen. Ik vind dat je niet zomaar met jongens kunt tongzoenen. Tongzoenen betekent best wel een stukje intimiteit delen met elkaar en eerlijk gezegd vind ik dat tongzoenen te maken heeft met het krijgen/hebben van verkering. Zomaar met een jongen tongzoenen moet je niet doen. En als je wel getongzoend hebt met jongens, dan is dat natuurlijk niet hetzelfde als dat je er mee naar bed zou zijn geweest. Maar het naar bed gaan met elkaar, kan wel met tongzoenen beginnen en daarom moet je er voorzichtig mee omgaan. Bovendien zou je het toch ook niet leuk vinden om een jongen te krijgen die al met vele andere meisjes zomaar heeft getongzoend?

Als je eenmaal een relatie hebt met een jongen dan ga je altijd wel verder dan alleen maar zoenen, en daar hoort tongzoenen ook bij. Je zegt dat je het niet kan tegenhouden. Dat komt omdat je voor jezelf niet duidelijk een grens gesteld hebt. Bepaal toch voor jezelf echt duidelijk grenzen en ga daar gewoon niet overheen. Natuurlijk verlang je er nu naar om verder te gaan, dat komt omdat seksuele gevoelens in je ontwaken. En daarom is het zo belangrijk om voor jezelf echt duidelijk grenzen te stellen, want anders ga je steeds een stapje verder totdat je met iemand in bed belandt. En dan gebeuren er dingen waar je achteraf  spijt van krijgt.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijkzoenen