Verkiezing en zaligheid

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik begrijp het niet. Hoe kan een kerk nu leren dat God mensen verkiest en niet wil dat iedereen zalig wordt, terwijl er in de Bijbel duidelijk staat in 1 Timotheüs 2:4: “Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.” En ook dat er gezegd wordt dat het geloof een gift is terwijl Romeinen 6:23 iets heel anders zegt. Romeinen 6:23: “Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.” Veel mensen zijn op zoek naar de waarheid en willen zalig worden, maar komen zo niet tot de waarheid. Hoe zit dit?

Antwoord

Je schrijft: “Veel mensen zijn op zoek naar de waarheid en willen zalig worden.” De Bijbel zegt precies het omgekeerde: “Er is niemand die God zoekt” (Rom. 3:11). Dus als het van mensen af zou hangen, zou er niemand zalig worden. En ondanks dat worden er toch mensen zalig. Hoe kan dat? Omdat God van eeuwigheid een volk heeft verkoren dat zalig wordt. God heeft zeker onze zaligheid op het oog. Ja zelfs de zaligheid van de hele wereld. Dat staat niet alleen in 1 Tim. 2:4, maar onder andere ook in Joh. 3:16 en 1 Joh. 2:2. Waarom worden dan niet alle mensen zalig? Welnu, dat wordt uitgelegd in onderstaande vragen en antwoorden:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/16582/gestorven-voor-de-zonden-van-alle-mensen

www.refoweb.nl/vragenrubriek/4350/gedoemd-tot-de-hel

www.refoweb.nl/vragenrubriek/14988/johannes-3-16-en-uitverkiezing

www.refoweb.nl/vragenrubriek/1172/de-wil-van-god-en-de-uitverkiezing

www.refoweb.nl/vragenrubriek/3225/sommige-onwillige-zondaren-worden-zalig

Onder de tag 'Uitverkiezing' vind je alle artikelen over dit thema.