Verloving uit en huwelijk ging niet door

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik weet niet zo goed hoe ik deze vraag duidelijk kan stellen. Ruim een half jaar geleden heb ik een jongen leren kennen. We hebben lange tijd met elkaar gepraat en zo een vriendschappelijke relatie opgebouwd. Nu heb ik sinds een tijdje verkering met hem. Toen ik hem leerde kennen vertelde hij me dat hij zou gaan trouwen en dat zijn verloofde met een andere jongen het bed deelde, enz. Zijn verloving werd uitgemaakt en het huwelijk (twee maanden ervoor) werd afgezegd.

Ik heb zelf jaren geleden ook zoiets meegemaakt en daardoor begrijp ik hem in veel dingen zo goed! Ook mijn verloving ging uit en ook mijn huwelijk ging niet door. Na een hele moeilijke periode heb ik mijn leven toen weer mogen oppakken met Gods Hulp en Zijn door Zijn genade!

Toen mijn vriend dit vertelde zei hij er overheen te zijn... Ik dacht daar anders over, omdat het nog erg kort geleden en dus erg vers was. Nu merk ik dat hij in de knoop zit met zichzelf. Hij beleeft weinig vreugde aan alles en ziet zijn toekomst erg zwaar in. Ik heb hierover met hem gepraat en wil hem met alle liefde helpen en bijstaan, zeker omdat ikzelf zo heel goed weet wat hij voelt en meemaakt. Hij vertelde me dat hij de intensiteit van zijn vorige relatie mist, niet zozeer zijn vorige vriendin, maar wel de gezelligheid als hij thuis kwam en zij er al was. Hij vind het moeilijk om alleen thuis te komen en dan komen de muren op hem af. Ik kan hem mede door de kilometers dat we van elkaar verwijderd zijn dit niet geven.

Nu, op dit moment kijkt hij veel naar anderen die het blijkbaar voor de wind gaan. En keert zich van God af omdat hij het niet langer meer aan kan! Ik ken dat gevoel wel en probeer met hem te praten en hem weer levensvreugde te geven en te laten zien. Maar hij is ook bang om weer de fout in te gaan en jaren van zijn leven weg te gooien als na een tijdje zou blijken dat het tussen ons ook niets blijkt te zijn en onze verkering uit zou gaan. Nu kan niemand natuurlijk garantie krijgen over dingen in dit leven... Maar ik heb dit ook door alles moeten leren en dat was echt niet makkelijk!

Ik vind het alleen nu zo heel erg moeilijk om hiermee om te gaan! Wat kan ik nog meer zeggen en voor hem doen? En juist nu door dit alles voel ik me zo onzeker en ga ik ook twijfelen aan ons! Wat kan ik nu doen en ook voor hem en wat is de beste oplossing?

Antwoord

Ik denk ook dat je vriend nog lang niet alles heeft verwerkt. En dat kan eigenlijk ook nog niet als het allemaal nog maar zo kort geleden is gebeurd. En het is ook heel erg als je bedrogen wordt door je vriendin en je ondertussen met de voorbereidingen van je huwelijk bezig bent. Als ik het zo lees, lijkt het ook wel alsof hij last heeft van depressieve gevoelens. Hij kan nergens van genieten, is somber en mist de intensiteit van de vorige relatie. Allemaal verschijnselen van een depressie. Moet hij daar niet voor behandeld worden?

Fijn dat je hem zo kunt helpen, temeer daar jullie hetzelfde hebben meegemaakt. Ook wil je vriend nu al de garantie dat het deze keer wel allemaal goed zal gaan. Hij durft als het ware het verkeringtraject niet in te gaan. En als hij wil trouwen, zal hij dat toch moeten durven. Denk ook een beetje aan jezelf want het kan niet zo zijn dat hij nu alleen maar op jou steunt en jij hem alleen maar moet opvangen. Als het niet verbetert, moet hij echt professionele hulp inroepen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering uitverloving