Het kerstlied 'Nu zijt wellekome'

Ds. J. C. Schuurman / Geen reacties

Vraag

Het kerstlied "nu zijt wellekome" kan dat wel gezongen worden? De Heere Jezus was toch niet welkom op deze aarde? Er was zelfs geen plaats voor hem. Kunnen wij dit lied dan wel zingen?

Antwoord

Beste jongere,

Hartelijk dank voor je vraag die juist in deze tijd rond het Kerstfeest speelt. Ik kan het wel begrijpen dat de tekst van het door jou genoemde lied vragen oproept. Ik wil proberen om op je vraag in te gaan.

Het is belangrijk dat we ons om te beginnen afvragen wat de maker van het lied bedoeld heeft, voordat we met onze dogmatische weegschaal komen. Kijk, als je de tekst leest door bijvoorbeeld de bril van Johannes 1:11, dan heb je gelijk. Christus is gekomen tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Er was geen plaats in de herberg. En later was er zelfs geen plaats meer op de aarde. Tussen hemel en aarde kwam Hij te hangen aan het kruis.

Het zou best kunnen zijn dat de dichter van dit Kerstlied dat ook zou beamen. Het is een Oud-Nederlands lied waarvan de oorsprong niet precies te achterhalen valt. Maar zou het ook mogelijk zijn dat de dichter zijn lied in het geloof heeft gemaakt? Christus heeft voor hem zoveel waarde gekregen, dat Hij in het leven van de dichter juist wel welkom geworden is. En vol verwondering wordt er van Zijn komst gezongen. Als je dit oude kerstlied zo benadert, roept de tekst al veel minder vragen op.

Kortom, het maakt een heel verschil of je de tekst van een lied vanuit het geloof benadert of dogmatisch. Dat geldt toch ook van de psalmen. Kun je bijvoorbeeld heel de gemeente psalm 116 laten zingen: “God heb ik lief?” Toch gebeurt het. En omdat het een bekende en vertrouwde psalm is, stellen we niet zo gauw zulke vragen. En als er naar wordt gevraagd, zeggen we: zing deze psalm maar biddend mee. “Heere, geeft dat ik U werkelijk liefheb!” Zo zou je ook “Nu zijt wellekome” kunnen zingen. “Heere, geef dat U welkom bent in mijn leven!”

In deze benadering werd ik versterkt door een artikel in het RD van gisteren (20-12) van dr. O. W. Dubois. Hij geeft aan dat we respect dienen te hebben voor de bedoeling van de dichter en niet zomaar de tekst kunnen wijzigen naar onze inzichten. Ik kan je dit artikel ter lezing aanbevelen. Laten we niet al te benepen met teksten van liederen omgaan. Dan kun je bijna niets meer zingen, ook de psalmen niet. Dogmatische overwegingen zijn goed, maar niet los van een doorleefde geloofshouding.

Hopelijk heb je iets aan deze overwegingen.

Hartelijke groet en gezegende Kerstdagen!

Ds. J. C. Schuurman,
Boven-Hardinxveld

Tags in dit artikel:

Kerstliederen