Op het werk heb ik te maken met iemand die zeer waarschijnlijk schizofreen is, i...

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Op het werk heb ik te maken met iemand die zeer waarschijnlijk schizofreen is, in ieder geval zeer vaak stemmen hoort. Deze persoon is niet gelovig maar leest inmiddels wel de Bijbel en bidt dagelijks of Jezus hem wil verlossen van de stemmen in zijn hoofd. Hij ervaart deze als stemmen van de duivel die hem allerlei vunzige en godslasterlijke dingen in het hoofd stopt als levensechte stemmen. Nu heeft hij verschillende medicijnen en dergelijke, maar de stemmen blijven en zeker ook de angst daarvoor en de wetenschap dat dit van de duivel is (althans, in eigen beleving). Nu vraagt hij zich steeds af waarom Jezus hem niet verlost van deze stemmen, hij is tenslotte toch altijd goed geweest voor anderen, enz ?! Hoe moet ik hier nu mee omgaan? Heel voorzichtig kan ik vertellen dat hij zijn leven lang de Heere niet gezocht heeft en in dat opzicht alleen al geen goed mens is. Echter, hoe zit het dan met een persoonlijke overgave aan de Heere? Hoe kan iemand die psychisch in de war is, steeds godslasterlijke stemmen in zijn hoofd heeft en een vorm van schizofrenie heeft, toch tot een volkomen overgave aan de Heere komen? Kan dat met een gespleten persoonlijkheid? Of moeten we hierin toch vertrouwen op de Heere, in eenvoud het Evangelie uit proberen te leggen en de rest aan de Heere overlaten? Wellicht heeft u een antwoord of advies hierover?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Laat ik mogen beginnen met te zeggen dat je vraag heel sympathiek bij mij overkomt. Voor mij klinkt er een toon in door van belangstelling voor de naaste, in dit geval iemand die je ontmoet op je werk en die blijkbaar bij jou een luisterend oor heeft gevonden voor zijn/haar problematiek. Bovendien proef ik niet alleen oprecht meeleven, maar vooral ook zorg voor het geestelijk welzijn van de ander. Zo bedoelt de Heere het naar mijn overtuiging, wanneer Zijn Woord spreekt over  de gelovigen als leesbare brieven van Christus voor hun omgeving. En zijn zulke brieven vaak niet de enige brieven van Christus, die mensen in onze geseculariseerde wereld te lezen krijgen? Schat ik het goed in dat die anderjuist door dit contact de Bijbel is gaan lezen?

Nu de concrete situatie. Die vind ik niet zo gemakkelijk in te schatten. Je schrijft dat het gaat om iemand die “waarschijnlijk schizofreen” is. Waarop is die veronderstelling gegrond? Er zijn meerdere psychische en psychiatrische problemen, waarbij mensen stemmen horen. Zeker als leek moet je met een dergelijke conclusie heel voorzichtig zijn. Daarom vind ik het niet zo eenvoudig een pasklaar antwoord te geven op de vraag hoe je met zo iemand moet omgaan en wat je kunt verwachten van een geestelijke benadering wanneer er inderdaad sprake is van een psychische stoornis.

Wat zit er achter wanneer iemand die ongelovig is, in zijn hoofd stemmen hoort die de Heere lasteren? Is hij /zij in aanraking geweest met occulte machten? Betekent overgave aan de Heere Jezus in het geloof altijd genezing van deze gedachten en stemmen? Ik heb een kind van God gekend dat ondanks het feit dat hij een kind van God was, toch geplaagd werd door zulke stemmen. Dat was een zwaar kruis en bracht ook steeds weer de vraag met zich mee: is dit te verenigen met het kindschap van God? Kortom, er zijn bij deze vraag heel veel vragen te stellen.

Twee dingen zou ik in positieve zin willen toevoegen:

1. een psychische afwijking kan wel een zware schaduw leggen over iemands geestelijke leven, maar kan het werk van de Heilige Geest niet tegenhouden.

2. het is misschien goed juist tegen iemand die van buiten komt, nadrukkelijk te zeggen, dat de Heere Jezus geen oplossing biedt voor alle problemen en moeiten, maar dat Hij wel de Verlosser is, Die verlost van zonde en schuld. Daartoe is Hij immers in de wereld gekomen. Wie Hem als Verlosser leert kennen, ontvangt vrede midden in de strijd en leert de overwinning kennen van het geloof temidden van verdrukking, benauwdheid en al die andere dingen die Rom. 8 noemt. Die hoogten en diepten zijn er. Die machten en krachten doen hun werk. Maar temidden van dat alles mag de gelovige belijden: wij zijn meer dan overwinaars door Hem, Die er voor zorgt dat NIETS ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods welke is in Christus Jezus, onze Heere.

Ik hoop dat ik je hiermee iets verder heb geholpen.

Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

relaties