Omniversum

Ds. P. Koeman / Geen reacties

Vraag

Waarom is het Omniversum bij veel mensen in de gereformeerde gezindte een mooie gelegenheid om een film te kijken en mogen zij niet naar de bioscoop? Er is uiteindelijk toch geen verschil tussen? Bij beide gelegenheden worden er films gedraaid die grappig/mooi moeten zijn en die minder mooi zijn.  Ik houd helemaal niet van film kijken, maar ik vraag me af waarom de films bij het Omniversum volgens veel mensen wel kunnen, terwijl ze niet naar de bioscoop mogen.

Antwoord

Bij je stellingname dat veel mensen uit de gereformeerde gezindte een film zien in het Omniversum en niet naar de bioscoop mogen, zijn een aantal opmerkingen te maken. Voor velen is het bezoek aan het Omniversum een "uitje" waar specifieke films worden vertoond. Doorgaans van totaal andere aard en inhoud dan die in bioscopen draaien. Terecht wordt door velen onderkend, dat het bioscoopbezoek geestelijk gezien je allerminst verrijkt, laat staan dat het daar de plaats is om je te bezinnen op je relatie met God. Er wordt een duidelijke keuze gevraagd. Dat geldt ook voor alles wat via internet, dvd's ,etc wordt vertoond.

Als je eerlijk bent tegenover God en je geweten, besef je dat de gevraagde speelruimte om in bioscopen te gaan kijken naar films een overschrijden is van een duidelijke grens. In ieder geval dat kan het worden. Intussen worden we op elke plaats waar wij zijn of komen, opgeroepen om God te vrezen en ons af te vragen: kan ik hier God onder ogen komen? Ook films in het Omniversum vragen om een bewust afwegen wat en waarom je die wilt bekijken. Bijbelse criteria toepassen op concrete situaties is een heilige kunst, die je biddend mag leren.

Of er vele mensen uit de gereformeerde gezindte met opzet naar het Omniversum gaan om films te bekijken, kan ik niet beoordelen. Voor jou geldt: voor je anderen in deze aangelegenheden be- of veroordeelt, mag je jezelf afvragen: hoe sta ik tegenover God en hoe ga ik om met beeldcultuur, literatuur enz.? En ben ik in staat op een open en eerlijke manieren met anderen daarover in gesprek te gaan? Vraag daarvoor de leiding en toerusting van de Heilige Geest!

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

Tags in dit artikel:

films