(...) al dat uit het geloof niet is, dat is zonde. Hoe zit het dan als ik een ro...

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Ik las laatst in Rom.14. Hier gaat het over handelen uit geloof. Nu staat er: al dat uit het geloof niet is, dat is zonde. Hoe zit het dan als ik een rok aandoe, niet omdat ik vind dat het perse van mijn geloof moet, maar omdat ik mijn schoonfamilie niet voor het hoofd wil stoten? Is dit dan huichelen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Als je iets doet om zelf gezien te worden, dan is het niet uit geloof. Je wilt dan alleen maar zelf de eer ontvangen en niet God de eer geven.

Als je iets doet om anderen niet te ergeren, omdat zij menen dat God het zo vraagt, is dat geen huichelen. Je bent bereid om geen ergernis te geven, waardoor een goed gesprek uit het geloof wordt tegengewerkt. Dat heeft juist met geloof te maken. Als je zelf ervan overtuigd bent, dat God het niet vraagt en jij toch bereid bent om een ander geen ergernis te geven, die er diep van overtuigd is, dat God het wel vraagt, dan handel je op een wijze, die God aangenaam is. Dat is zelfverloochening. Dat is je naaste hoger achten dan jezelf.

Wat wel van belang is, is dat je dat wel eerlijk zegt als die ander er naar vraagt. Dat je eerlijk zegt het te doen omdat je geen ergernis wilt geven. Maar als je dan gaat zeggen: Ja, hoor ik vind dat God het vraagt, dan ben je aan het huichelen, want je meent dat niet. Anderzijds deugt er ook niets van als je maar aan het herhalen bent, dat het doet om geen ergernis te geven, terwijl er niet eens naar wordt gevraagd. Je geeft eerlijk antwoord op vragen die worden gesteld. Maar als er niets gevraagd wordt zeg je ook niets en doet het uit liefde tot God en je naaste.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geholpen.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hierden
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus