Negatief over reformatorische mensen

Ds. J. Muller / Geen reacties

Vraag

Ik vraag me vaak af waarom er nu vaak zo negatief wordt gedacht over reformatorische mensen! Waarom moet je je eerst 'bewijzen' voordat ze je geloof accepteren? Hoe moet ik er mee omgaan als mensen hierover vragen gaan stellen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het eerste wat me in je vraag opvalt is het vaak negatieve denken over reformatorische mensen. Het is me niet helemaal duidelijk vanuit welke kant de negatieve toon komt. Uit de wereld of uit een ander christelijk kamp? Vanuit welke hoek ook, je geeft aan dat je je eerst moet bewijzen voor men je geloof accepteert.

Allereerst is het goed om eens na te denken over wat geloven wij zelf. Reformatorische mensen leven uit de beginselen van de Reformatie. Geloof, genade, het Woord en Christus alleen. Een leven van geloof, van gehoorzaamheid, van ootmoed en afhankelijkheid. We belijden en we zeggen het ook, dat Jezus Christus de Weg, de Waarheid en het Leven is. Daar houden we aan vast. Het belijden dat Jezus alleen de Weg is en het Leven en de Waarheid roept weerstand op. “Jullie denken dat je de waarheid alleen hebben. Jullie verheffen je boven anderen. Jullie veroordelen anderen.” Dat zijn enige van de vooroordelen waar je dan mee te maken krijgt. En waar je tegen aan loopt. Vooroordelen, die inderdaad moeilijk weg te werken zijn.

Hoe kun je daar het beste op reageren? Luister allereerst maar heel eerlijk naar de kritiek. Waarom wordt er zo gereageerd? Heeft men een negatieve ervaring gehad met mensen uit de reformatorische kerken komt? Dat kan, want mensen maken fouten. Niet altijd met opzet. Er kunnen ook misverstanden ontstaan door miscommunicatie. Wanneer je goed  luistert naar de kritiek ervaar je ook hoe moeilijk het is om door negatieve ervaringen of verkeerde vooroordelen heen te komen. Je proeft dat verkeerde ervaringen of vooroordelen een blokkade vormen voor de boodschap van het Evangelie. Heel belangrijk is om zulke gesprekken maar heel dicht bij jezelf te houden. Blijf bij je eigen geloof en geloofsbeleving. Wie is de Heere Jezus voor jou? En hoe beleef jij elke keer de zondagse eredienst? Belangrijk dat dat voor jou een plaats is waar het Woord voor je open gaat en waar je gewezen wordt op het leven met de Heere en wat het betekent om Hem te kennen en niet te kennen.

Bewijzen wordt erg moeilijk. Heel gauw verzandt je namelijk in een moeilijke discussie. In de trant van: wie zegt dat de Bijbel het alleen bij het goede eind heeft. Voor mij is het veel belangrijker, dat we getuigen. “Gij zult Mijn getuigen zijn”, zegt de Heere Jezus. Bidt om vervuld te zijn van de Heilige Geest om met ernst en liefde te spreken van Gods genade in de Heere Jezus Christus. Vertel maar eenvoudig aan de ander wie de Heere Jezus voor jou is. Waarom Hij voor jou de Weg, de Waarheid en het Leven is.

Wellicht dat het veel reformatorische mensen juist daar aan schort. Dat ze niet leven uit een persoonlijke verbintenis met de Heere Jezus. Waardoor er weinig reuk en smaak van hen uitgaat. Waar reformatorische christenen leven vanuit de stille omgang met de Heere, daar zie je toch dat hun leven en hun getuigenis respect afdwingen. Je ziet dit bijvoorbeeld bij reformatorische mensen die vooraanstaande plaatsen innemen in de samenleving en die stellig, maar ook bewogen spreken van het geloof in de Heere Jezus Christus. Belangrijk is dat daar dus een leven is van geloofsverbondenheid met de Heere Jezus als mijn Heiland.

Wat we vandaag nodig hebben zijn christenen die leven vanuit die diepe verbondenheid met de Heere Jezus en dat in woord en daad gestalte geven. Niet teruggetrokken in eigen kring. Maar als een zoutend zout en een lichtend licht. Vandaag aan de dag kun je mensen tegen komen die ergens helemaal vol van zijn. Soms tot beschamend toe. Ze “geloven” erin en spreken er met vuur over. Waarom ligt er zo’n matte sluier over het getuigenis van de christen. Er is een grote nood vandaag om het werk van de Heilige Geest. Laten we in ootmoed buigen voor de Heere dat we vaak zo lauw zijn en tegelijk Hem aanhoudend en ernstig bidden om Zijn Geest. Zodat we vrijmoedig spreken en ons niet uit het veld laten slaan door vooroordelen of negatieve gedachten.

Tenslotte zou ik willen opmerken dat de Heere Jezus het heeft voorzegd. Waar we Zijn voetstappen drukken, daar zal de dienstknecht geen andere behandeling krijgen dan de Meester. Hij werd veracht en bespot. Dat is wat het getuigenis en het geloof in de Heere Jezus ook zal oproepen bij een ieder die van Hem getuigt. “Zalig zijt gij, als u de mensen smaden en vervolgen en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil”.

Samenvattend: luister naar wat de ander zegt. Vat dit samen, onderken, dat mensen fouten kunnen maken en dat dit niet de bedoeling is. Maar reageer vooral vanuit je eigen hart. Je eigen omgang met de Heere. Wie Jezus voor jou is. Je hoeft niets te bewijzen, noch te verdedigen. Je mag alleen het Evangelie eenvoudig schilderen. Zo wil de Heere, dat wij mensen jaloers maken én het Evangelie verkondigen. Wat de mensen daarmee doen, ligt voor hen. Daar weet de Heere wel raad mee. Zij hoeven en mogen niet oordelen over jouw levensstijl en geloof. Dát doet de Heere wel. Maar leg uit wat je gelooft. De Heere wil daar Zijn hulp en Geest bij schenken, wie Hem daar om vraagt.

Hopelijk heb ik zo je vraag goed begrepen. Wanneer dat niet zo is graag je reactie.

Ds. J. Muller

Lees meer artikelen over:

christenenreformatorisch