Geen kinderen meer

Redactie Refoweb / 8 reacties

Vraag

Kinderen krijgen is een kostbaar geschenk van God. Maar moet je als vrouw ook je verstand gebruiken als je een bepaalde leeftijd hebt bereikt, waarin je meer kans hebt op miskramen, kans op gehandicapte kinderen? Of mag je op bijbelse gronden zwanger worden wanneer dat het zich toelaat?

Vraag 2: Wij zijn een jong gezin met drie kinderen. Nu moeten wij zeggen, we zijn heel blij met onze kinderen, maar toch vinden wij het zwaar om ze op te voeden. Het is gewoon druk, vooral in deze tijd. Een vierde kind kan eigenlijk in sommige opzichten niet. Mogen we voorkomen dat er meer kinderen komen en en zo ja, op welke wijze?

Vraag 3: Sinds een paar maanden hebben mijn man en ik een kindje. We zien een tweede zwangerschap niet direct zitten, maar gebruiken liever geen voorbehoedsmiddelen. Nu ben ik op zoek naar informatie over de natuurlijke vruchtbaarheid, maar liever zonder cursus. Kunt u me helpen aan de titel van een boek bijvoorbeeld? Alvast hartelijk dank!

Antwoord

Gebruik voor het vinden van het antwoord het zoekprogramma in onze vragenrubriek. Zoekwoorden zijn "kinderen krijgen", "gezinsvorming" "NFP" en "voorbehoedsmiddelen".

Daarnaast biedt ook de website van NFP Nederland de nodige handreikingen. Wellicht hebben ze daar ook titels van boeken beschikbaar. Een mail met deze vraag via hun secretariaat kan vermoedelijk ook snel antwoord op je vraag geven.

8 reacties
Boda6
Vraag 1 Als je op leeftijd ben,KAN je miskramen krijgen,en gehandicapten kinderen, enz. maar het HOEFT niet,ben je bang, moet alles dan maar perfect zijn,we zijn op leeftijd dan maar geen kinderen?Ik denk dat je dankbaar mag zijn als de HEERE je kinderen mag geven,ook als ze ze gehndicapt zijn,

Vraag 2 Ik heb een gezin van 6 kinderen, natuurlijk heb je het wel eens druk,maar je kan het zelf druk maken als je zelf wilt hoor,aávonds als ze op bed liggen dan doe ik mijn huis en de strijk en als ik het zat ben een dag later, Ik dacht ook wel eens na de 4e oef wat nu? maar hoe meer kinderen hoe makkelijker het wordt vind IK. en mijn man helpt ook veel waar hij helpen kan.
en Natuurlijk is niet iedere man zo,
En waarom kan het in deze tijd eigenlijk niet? Recessie? en mijn ouders dan? en schoonouders? zij hadden ook een groot gezin,dan maar niet op vakantie en dure kleding en speelgoed of sport of muziekles. De kinderen genieten juist van al die kleine dingen, en als je een dagje naar de dierentuin gaan zij zijn blij en wij ook.
zwaluw
tja, we willen ons leventje zo graag regelen... Alsof er geen God is...

(waarmee ik niet wil zeggen dat ik de vragen en zorgen niet begrijp.)

Kijk toch eens naar Boven!
Droppie
@boda6 en Zwaluw

Jullie hebben allemaal gelijk. Ook dat jullie zeggen dan maar niet op vakantie maar wij hebben soms nu al moeite om rond te komen.
En onze kinderen lopen echt niet in dure kleren kopen we vaak in de opruiming.
En ik (vrouw) moet nu mee werken om het te blijven te betalen en met een 5e of 6e zou dat echt niet lukken.
En 30 jaar geleden was alles niet zo duur als nu denk ik.
Een kar boodschappen kost al gauw 80 euro in de week voor 4 kinderen.
zwaluw
@ Droppie
'k Zou je wel willen komen helpen! Ik realiseer me dat ik erg aan de andere kant van het bootje hing in mijn reactie. Maar ik ben ook bang dat dat in sommige situaties 'vergeten' wordt. Natuurlijk is deze tijd ook verre van eenvoudig om een gezin op te voeden, zowel materieel als immaterieel - Respect!
stien
Ben zelf moeder van 5 kids en heb aantal keizersnede gehad....Heb veel geworsteld met de vraag of ik wat mocht gebruiken, vooral na de derde.....daarbij komt idd dat er financieel ook behoorlijk wat moet binnenkomen....maar in alles moet en mag je je vertrouwen stellen op God...Kan niet anders zeggen dan dat Hij zo goed voor ons is geweest.....Hij heeft alles wel gemaakt.....ook financieel....soms zou ik liever geen cent teveel meer willen hebben, en alles van Hem verwachten, dat je afhankelijk van Hem wordt....Hij zorgt.....Hij gaf....hoe Wonderlijk is onze God!

Hij zegt in Zijn Woord: Werp al uw bekommernissen op Hem, want Hij zorgt voor u!

Ik geloof daarnaast dat je in bepaalde gevallen je een voorbehoedsmiddel ook als soort 'medicijn' mag gebruiken....Geloof ook zeker wel dat je je verantwoording hierin mag nemen, maar wel in gebed.....en op de juiste wijze....
Er staan zoveel heldere, bemoedigende antwoorden op refoweb, dus ik zou zeggen....ga op zoek!

Maar vooral, verwacht alles van Hem!
Boda6
Wat Stien schrijft,hebben wij ook mogen ervaren,dat God ons altijd finacieel heeft geholpen, wij hebben vaak in nood gezeten en er was altijd uitkomst, Ik werk niet meer, heb het wel gedaan maar moest alles weer terug geven aan de belasting, toen hebben wij gezegd, dan maar de auto weg, en de boodschappen doen we erg goedkoop en elke week kijken we naar de aanbiedingen.
Het valt ook niet mee,maar je bent niet de enige,,er zijn zovele die het moeilijk hebben...
Maar vertrouw op Hem alleen en Hij zal je er door helpen.op Zijn manier.
En het laatste stukje van Stien van 'ikgeloof......ga op zoek' ben ik helemaal mee eens
naam
Vraag 3: Kijk eens op ladycomp.nl. Wij zijn (nee, waren) hier heel blij mee. Eenvoudig in gebruik, natuurlijk.

Wanneer heb je het financieel moeilijk? Tuurlijk komt dat voor ja. Maar leven we vaak ook niet boven onze stand? Te grote hypotheek? Waren kunnen wij dan wel van één minimum loon rondkomen met 2 kids? Kleren kun je vaak ook krijgen. Er is vast wel iemand in de omgeving die je haren kan knippen. Aanbiedingen kopen. (gezond eten is vaak het goedkoopst). En het is echt niet zo erg hoor als je geen geld hebt om chips te kopen :-). Wees blij met je man, kids en gezelligheid en een moeder in huis is echt belangrijker voor kinderen hoor (ook op lange termijn).
Droppie
wij zijn geen eens in staat om een hypotheek af te sluiten en wij zijn heel blij als we kleren krijgen, maar ik wil ook wel een keer wat nieuws voor mijn kinderen kopen.
kinderen wennen er ook aan als ze b.v elke zondags chips krijgen en dat krijgen ze bij ons vaak alleen zondags eten soms geen vlees dat is ook vaak duur.
fietsen vaak in plaats van de auto.