Dochtertje heeft erfelijke taaislijmziekte

dr. A. Logmans / Geen reacties

Vraag

Sinds kort zijn wij er achter dat dochtertje taaislijmziekte heeft. Deze ziekte is erfelijk en als we weer een kindje krijgen is er 25 procent kans dat dat kindje het dan ook heeft. Ik wil heel graag nog een kindje, maar ik zit er dus mee of dit verantwoord is. Het kan net zo goed dat het kindje gezond is of een andere ziekte of een handicap heeft. Je weet nooit wat een kindje heeft of nog kan krijgen, alleen weten wij nu dus wel dat een volgend kindje ook kans heeft op deze ziekte. Mijn man is bang dat hij zich schuldig zal voelen als een volgend kindje deze ziekte ook heeft omdat we wisten dat er een kans zou zijn. Hoe moet je hier (bijbels) mee om gaan?

Antwoord

Eigenlijk is dit de moeilijkste vraag die men kan stellen. Als gynaecoloog ben ik eigenlijk niet bevoegd en bekwaam een dergelijke vraag te behandelen. De medisch-technische oplossing van prenataal onderzoek lijkt me niet de oplossing. Daarmee zeg ik eigenlijk dat jullie er zelf moeten uit komen.

Vereiste één is een bijzondere goede relatie tussen beide echtelieden, overigens altijd een vereiste! Ten tweede moeten beide echtelieden samen achter de beslissing staan, want als er weer een kind geboren wordt met taai-slijmziekte moet er nooit maar een zweem van verwijt zijn van: "Het was jouw wens, een volgend kind!" Praat er eens over met een ambtsdrager en met God.

Groet, dr. A. Logmans

Lees meer artikelen over:

erfelijk