Moeilijk om emoties te uiten

Eleos / Geen reacties

Vraag

Ik, jonge vrouw, vind het moeilijk om mijn emoties te uiten, vooral van verdriet of teleurstelling. Ik presenteer mij als een vrij nuchter en zakelijk persoon, maar diep van binnen ben ik kwetsbaar en gevoelig. Eerder was ik een stil en verlegen meisje, nu heb ik als het ware een muur om mij heen gebouwd en doe ik alles af met een nuchtere en soms botte reactie. Collega's geven wel eens aan dat ik mijn kwetsbare kant meer moet laten zien, maar ik weet niet hoe. Eigenlijk laat ik aan niemand (met uitzondering van een lieve vriendin) mijn echte persoonlijkheid zien. Ik durf alleen mijn emoties te tonen als ik het gepast vind, bijvoorbeeld bij rouw. Hoe kan ik anderen meer van mijzelf laten zien? Ik durf het niet. Ik voel mij falen als ik me kwetsbaar opstel. Soms kan ik zelf niet eens onder woorden brengen wat er in mij om gaat. Het voelt dan wel even vervelend, maar als ik er geen aandacht aan besteed, gaat het vanzelf wel over. Ik voel me hier eigenlijk wel goed onder. Juist de momenten dat ik een keer mezelf niet in de hand weet te houden, dan voel ik me rot. Dit heb ik ook bij vertrouwde personen. Ik kan er lang over blijven denken en voel me moe. Soms moet ik letterlijk een dag bijslapen van de heftige gevoelens. Ik heb regelmatig migraine en vraag me af of dit er ook mee te maken kan hebben. Wat kan ik doen om mijn emoties te leren uiten? Hoe kan ik naar mijn collega's en anderen om mij heen minder zakelijk benaderen?

Antwoord

Dag,

Wat je in dit stukje, jouw vragen, schrijft vind ik wel heel wat. Wat moet je hard werken om je emoties onder controle te houden. Het levert ook lichamelijke klachten op zoals je migraine. Het lijkt erop dat je een beeld van jezelf overeind wilt houden waarvan jij denkt dat dat beeld oké is.

Bij kwetsbaarheid denk je aan falen. Dit is een beeld wat echt niet klopt. In kwetsbaarheid ligt namelijk kracht.

Kennelijk wil je jezelf ergens voor beschermen en/of  heb je echt niet geleerd om je emoties te uiten. Je vragen zijn niet zo over de mail te beantwoorden en eigenlijk vind ik dat je begeleiding nodig hebt bij het analyseren van dit stuk waar je zo tegen aanloopt. Adviezen geven over hoe je emoties te leren uiten en hoe je anderen zoals je collega’s wat minder zakelijk kan benaderen, vind ik ook wel een beetje risicovol. Ik zou je graag advies willen geven om op zoek te gaan naar iemand die jou hier in zou kunnen begeleiden, bij voorkeur iemand die jou niet zo goed kent. Dit kan zorgen voor een vrij en open gesprek. Ik denk namelijk dat het goed mogelijk is om beelden bij te stellen en te leren omgaan met emoties. Dit zal je helpen meer toegankelijk te  zijn voor de ander. En... het zal je ruimte geven om te delen. Zorgen voor jezelf en mogelijk ook voor een ander.

Misschien ben je wat teleurgesteld met dit antwoord. Ik hoop dat je het advies om begeleiding te zoeken wilt overwegen!

Met vriendelijke groet,
Ria van der Leer

Lees meer artikelen over:

emotiegevoelenskwetsbaar