EO: eeuwige ondergang

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

EO: eeuwige ondergang. Mag je dat zo zeggen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Ik neem aan dat je iemand die uitspraak hebt horen doen of dat iemand jou deze uitspraak heeft verteld. Mag je zo de afkorting EO uitleggen? Mijn antwoord is kort en krachtig: absoluut niet! Waarom niet?

1. Omdat je niet zo het werk van de EO mag typeren als zou dat tot de eeuwige ondergang leiden. Naast waardering, zijn er best veel bezwaren te maken tegen het werk van de EO. Via deze omroep wordt helaas veel arminiaans gedachtegoed kerkelijk Nederland binnengebracht. Met alle verdrietige gevolgen van dien. Ook tegen de EO-jongerendagen zijn veel bezwaren in te brengen. Maar om nu te zeggen: het werk van de EO leidt je naar de eeuwige ondergang, dat gaat echt te ver!

2. Ik vind deze uitspraak ook verkeerd omdat er veel te lichtzinnig gesproken wordt over het ergste wat er is. Wat is het ergste wat een mens overkomen kan? Volgens mij het voor eeuwige verloren gaan. Daar mogen we dus nooit lichtzinnig over spreken of grapjes over maken (wat hier toch eigenlijk ook gebeurt). Een collega van Robert Murray MacCheyne zei een keer tegen hem: “Ik heb over de hel gepreekt”. MacCheyne keek z'n collega aan en zei: “Heb je het met droge ogen kunnen doen?” Kijk, dat bedoel ik. Laat de eeuwige rampzaligheid ons altijd doen huiveren en laten we er nooit lichtzinnig mee omgaan of over praten. Dat gebeurt stellig in het geval dat je me voorlegt.

Voordat ik ga afsluiten, zou ik je nog willen vragen: hoe staat het er met jou voor wat de eeuwigheid betreft? Is jouw ziel al gered van het verderf? Heeft God jou al van de weg naar het eeuwig verderf afgehaald en wandel jij al op de smalle weg naar het eeuwig, zalig leven? Hoe je dat kunt weten, kun je terugvinden bij andere antwoorden op de site van Refoweb. Zoek de HEERE en leef!

Met hartelijke groeten,
Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

EO (-jongerendag)