(...) God zal niet vragen in wat voor auto je gereden hebt, Hij zal vragen hoeve...

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Deze tekst kreeg ik per e-mail. Graag uw mening/oordeel daar dit misschien door velen al gelezen is: 1. God zal niet vragen in wat voor auto je gereden hebt, Hij zal vragen hoeveel mensen je vervoerd hebt die geen vervoer hebben. 2. God vraagt niet hoeveel vierkante meter je huis is, Hij zal vragen hoeveel mensen je verwelkomd hebt in jouw huis. 3. God zal niet vragen hoeveel kleren je had in je kast, Hij zal je vragen hoeveel mensen je hebt geholpen om aan kleding te komen. 4. God vraagt niet hoe hoog je hoogste salaris was, Hij vraagt alleen hoe je zover bent gekomen. 5. God vraagt niet welke titel je functie heeft, Hij vraagt of je je werk zo goed mogelijk hebt uitgevoerd naar je kwaliteit. 6. God vraagt niet hoeveel vrienden je had, Hij vraagt je voor wie jij een vriend was. 7. God vraagt niet in wat voor buurt je hebt gewoond, Hij vraagt je hoe jij je buren hebt behandeld. 8. God vraagt je niet naar je huidskleur, Hij vraagt naar de inhoud van je karakter. 9. God vraagt niet waarom het zolang duurde tot je bij Hem verlossing zocht, Hij zal je liefdevol naar je plaats in de hemel brengen en niet naar de poort van de hel. 10. God hoeft niet te vragen aan hoeveel mensen je dit gestuurd hebt, Hij wist je beslissing al. Ik heb dit ontvangen van iemand die denkt dat ik een "bewaarder" ben, dus daarom verzend ik het naar mensen waarvan ik hetzelfde denk... “Nu is het jouw beurt om dit door te sturen naar mensen die bewaarders zijn in jouw leven. Goede vrienden zijn als sterren... Je ziet ze niet altijd, maar je weet dat ze er altijd zijn. Hou ze dicht bij je!” Wat vindt u hier van?

Antwoord

Puntsgewijs een reactie:

1. Positief is dat door zo’n mail het besef bijgebracht wordt dat er eenmaal een laatste oordeel komt, waar we verantwoording van ons leven moeten afleggen. Daar moeten mensen steeds weer op gewezen worden.

2. Alleen zal bij het laatste oordeel niet God Zelf ons oordelen. Christus zal dat doen. God heeft het oordeel gegeven in Zijn handen. Zie Matth.16:27, 25:32, Joh.5:27, Hand. 17:31, Rom.2;16, 2Tim.4:1.

3. Wanneer de Heere Jezus de bovengenaamde vragen gesteld zou hebben aan de moordenaar aan het kruis, was hij dan behouden geworden? Nee! Dan klopt het bovenstaande dus niet helemaal. Hoe komt dat?

4. Het allerbelangrijkste in het laatste oordeel zal zijn of we de Heere Jezus gekend hebben. Dat had in de bovengenoemde vragen wel meer op de voorgrond mogen staan. In 1Thess.1:10 lezen we van “Jezus Die ons verlost van de toekomende toorn”.

5. Belangrijk is overigens wel de heiligmaking, de vernieuwing van het leven, waarvan aspecten naar voren komen in de betreffende e-mail. Want zonder heiligmaking kan niemand de Heere zien (Hebr.12:14).

6. Echter gaat deze heiligmaking verder dan het bovengenoemde. Deze heeft immers niet alleen te maken met de verhouding tot de naaste maar ook met de verhouding tot God, bijv. wat betreft het Bijbellezen, het bidden, het prijzen van God, het bezoeken van de kerkdiensten.

Tenslotte:

7. Het is mogelijk dat je -omdat je niet kritiekloos tegenover die e-mail staat- hem niet doorstuurt. Je hoeft je dan ook niet schuldig te weten, over de woorden dat God al wist wat je beslissing zou zijn.

8. Het is ook mogelijk dat je hem wel doorstuurt. Het kan dan ook nog zo zijn, dat een bepaald woord iemand treft en dat het toch tot zegen mag zijn. God kan soms iets dat onvolmaakt is toch gebruiken.

Hartelijke groeten,
Ds. W. G. Hulsman