Komt de manier van leven van Jezus sterk overeen met het communisme of is dat we...

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

Komt de manier van leven van Jezus sterk overeen met het communisme of is dat weer een geheel andere leer dan het christendom? Kunt u het mij met bijbelteksten een en ander duidelijk maken hierover. Zou een christen juist rechts of links moeten zijn?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraagt naar de verhouding van de leer van Jezus Christus en die van het communisme. Deze twee liggen niet alleen ver bij elkaar vandaan, maar ze staan ook tegenover elkaar. Het communisme is doorgaans uitgesproken atheïstisch van aard, het beschouwt godsdienst als “opium van het volk”. Dat is niet alleen de communistische theorie, maar ook de praktijk; vele christenen zijn en worden onder communistische regimes vervolgd.

Christus heeft ook geen commune of iets dergelijks gesticht, maar de christelijke kerk. De communio sanctorum (gemeenschap der heiligen) betekent nog geen gemeenschap van goederen. Handelingen 2:45 zegt wel dat de eerste christenen alle goederen gemeenschappelijk hadden, maar dat is geen opdracht en staat zeker niet in het kader van de optimistische mensvisie van het communisme.

Zou een christen juist rechts of links moeten zijn? Een christen moet gehoorzaam zijn aan het Woord van God! Dat doorkruist vaak categorieën van links en rechts. Je kunt niet zeggen dat de Bijbel “links” is of “rechts”. Vanouds werden de kleine christelijke politieke partijen SGP en CU wel gezien als kleine rechtse partijen. Qua stemgedrag en opstelling heeft de CU de laatste tijd steeds meer een linkse koers gekozen. De SGP wordt met de aandacht voor het traditionele gezin overwegend wel als rechtser beschouwd dan de CU.

Met vriendelijke groet,
Drs. A. Huijgen