Ik heb al jaren last van eetklachten. Wanneer ik eet komt dit zo weer omhoog (.....

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik heb al jaren last van eetklachten. Wanneer ik eet komt dit zo weer omhoog. Vijf jaar geleden ben ik hier al eens mee naar de dokter geweest maar hij dacht dat dit vast wel door spanning zou komen, waarvan ik zeker weet dat het niet zo is. Het komt eigenlijk vanzelf. Wanneer ik het tegenhoud (als ik bijv. bij iemand ben) word ik heel beroerd en voel ik dat het heel hoog zit en heb als ik dan thuis kom heel veel last van lucht... Ik las op internet dat dit ook wel regurgitatie genoemd wordt, maar de informatie daarover is vooral voor zuigelingen terwijl ik er -zolang ik weet- altijd nog last van gehad heb (ben nu 17 jaar).

Antwoord

Beste vragenstelster,

Wat een narigheid! Allereerst wil ik je vragen hoe het komt dat er al die jaren niemand heeft ingegrepen! Hoe kan dit al zolang doorgaan? Dat geeft op de langere termijn schade aan het spijsverteringsstelsel. Hoewel ik echt geen medicus ben, is me wel duidelijk dat reguratie echt schade geeft in de slokdarm. Het is dus zaak dat er naar gekeken wordt.

Je bent bij een arts geweest, schrijf je, en ik ga er maar van uit dat dit je huisarts is. Wanneer een huisarts denkt dat fysieke klachten psychisch zijn kan het heel lastig zijn om hen te overtuigen van jouw visie. Daarom denk ik dat jij, liefst samen met één van je ouders, naar je huisarts moet gaan en om een verwijzing moet vragen naar een internist zodat er onderzoek gedaan kan worden. Het lijkt me noodzakelijk dat er lichamelijke oorzaken worden uitgesloten voordat men de conclusie trekt dat het psychisch is!

Wanneer het toch psychisch is, zou ik je aanraden om hulp te zoeken. Het heeft dan te maken met, zoals jij het zelf al noemt, letterlijk een eetstoornis. Jij bent ervan overtuigd dat het niet door spanningen komt en ik hoop dat met jou hoewel ik dan nog steeds niet weet wat het wel is. Dat moet dus eerst onderzocht worden. Nu is het wel zo dat directe spanningen geen oorzaak hoeven te geven, zoals jij zelf ook schrijft. Het is niet zoals bij wiskunde dat b gevolgd wordt door a. Zo direct een gevolg van spanning hoeven jouw klachten niet te zijn. Een voorbeeld hiervan zie je ook bij mensen die een tic hebben; ook wanneer zij volledig ontspannen zijn kunnen deze tics toch voorkomen.

Wel is het zo, en ik vind het belangrijk dat je daar rekening mee houdt, dat onbewuste en onverwerkte processen dit soort lichamelijke klachten kan geven. Verder kan het ook nog zo zijn dat er in het verleden een lichamelijke oorzaak aanwezig was waardoor deze klacht in gang is gezet maar is "gebleven" toen de lichamelijke oorzaak er niet meer was.

Dus volgens mij, moet je samen met je ouders, aan de bel trekken en je niet laten afschepen voordat het echt bewezen is dat er niets lichamelijks aan de hand is.

Succes hoor en een hartelijke groet,

Petra van Bodegraven

Tags in dit artikel:

psychologie