Diepe zondebesef van Philpot

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Ik heb wel eens een boekje gelezen van Philpot. Als je leest wat een mens allemaal moet kennen (hij beschrijft een diepgang van zondebesef die aan het ongelooflijke grenst) voordat een mens de Zaligmaker kan aannemen. Vaak worden mensen die Jezus aannemen zonder een diep berouw, verweten dat ze het wagen met een “gestolen Jezus” of met een “Jezus van 5 letters”. Ik heb wel eens een dominee op een jongerenavond gehoord die opmerkte dat een mens op deze manier zekerheid zoekt in zijn of haar eigen vlees. Maar mensen als Philpot beschouwden deze ervaringen als het werk van de Heilige Geest. En zonder deze werkingen van de Geest bedriegt een mens zichzelf voor de eeuwigheid aangezien ze in eigen kracht de verlosser aannemen. Hoe moet ik hiermee omgaan: dwaalde Philpot en moet je deze boeken links laten liggen? Maar indien dit wel waar is, zou ik wel graag willen weten: hoe kan ik dit berouw krijgen? Hoe kan ik krijgen wat God van mij vraagt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Terug naar de Bron!

Hartelijk dank voor je vraag. We begrijpen je tegenstrijdige ervaringen, of: je moet allerlei kenmerken van genade ontvangen hebben, of: het gaat toch wat makkelijker, maar hoe dan?

Philpot heeft in Engeland te maken gehad met veel uitwendige godsdienst: de geestelijkheid nam alles voor je waar en je moest wel lid zijn van de anglicaanse kerk wilde je een beroep uit kunnen oefenen. Juist in de strijd tegen de vormengodsdienst, werd er de nadruk gelegd op welke wijze de Heilige Geest in het leven van een zondaar werkt in de weg van ontdekking en toepassing van het heil dat Christus verdiend heeft. Het gevaar is dan groot dat je gaat aanstrepen welke ervaringen je wel of niet kent. Dan richt iemand zich alleen op zijn eigen ervaringen; het gaat toch om de vraag of je deel hebt aan het heil dat Christus verdiend heeft.

In de prediking wordt er gewezen op de noodzaak en de mogelijkheid van bekering en van vergeving van je zonden, op grond van het borgwerk van de Zaligmaker. Nu is het de vraag of je zelf ook ervaart dat je een zondaar bent en dat je de verhouding tot God door je zonden verbroken hebt. Bid om die ontdekking door de Heilige Geest (lees Joh.16:8-11). Diezelfde Geest is gekomen om het werk van Christus toe te passen (lees Joh.16: 14-15). De Heilige Geest ontdekt aan de scheiding tussen God en jou en past al de weldaden toe die Christus verdiend heeft: vergeving van je zonden, herstel in de gemeenschap met de Heere God, leven tot eer van God in liefde tot God en je naaste dichtbij en veraf én de belofte om straks eeuwig bij Hem te mogen zijn.

Je ziet in het leven van de verloren zoon: inkeer - omkeer - terugkeer; dat is de waarachtige bekering (Lees HC zondag 33). Je ziet het ook in het leven van de Samaritaanse vrouw in Johannes 4: Hij heeft gezegd alles wat ik gedaan heb (Joh.4:29), o.a. haal je man; ík heb geen man (ze leefde/woonde samen met de zesde!)(Joh.4:16-18).

Het geloof moet ook toenemen, groeien: ik moet minder worden en Christus moet alles worden! Dat is toenemen in de kennis en de genade van de Heere Jezus. Omdat Gods kinderen de Heere vaak vergeten, geeft dat verdriet; je schiet tekort. Vraag dan om vergeving en leef dichtbij de Heere Jezus dan wordt je geloof sterker, zekerder. Dat noemt de Bijbel opwas (=groei) in de kennis en de genade van de Heere Jezus, De Heere staat ook nu aan de deur van je hart en zegt: Mijn zoon, Mijn dochter geef Mij je hart! Waar wacht je nog op? De Heere wil erom gebeden zijn! Waag het met Hem alleen!

Drs. I. A. Kole

drs. I. A. Kole

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Berkenwoude
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

Philpotzondekennis