Grenzen voor christelijke financieel adviseur

Ds. B. Reinders / Geen reacties

Vraag

In hoeverre kun je als christen meegaan als adviseur op bijvoorbeeld het gebied van zo optimaal mogelijke winstneming voor cliënten (bijvoorbeeld grote projecten in vastgoed met een marge van miljoenen euro's)? Waar moet je de grens leggen/stellen?! Of mag en kun je onbeperkt hierin je advies geven? Als christen voel ik me hierin mede verantwoordelijk en soms ook schuldig aan.

Antwoord

De vraag is niet echt gemakkelijk. Wat zijn eigenlijk woekerwinsten. Thomas van Auquino de prins van de scholastiek was tegen het nemen van rente. Hier gaat het over enorme winsten. Waar de grens ligt vindt ik moeilijk vast te stellen. Zeker als het gaat over onroerend goed is de winst soms heel erg hoog. Als je jezelf er echter schuldig onder voelt dan denk ik dat er toch een bepaalde grens is overschreden. Je moet het wel met een gerust geweten kunnen doen. Nu heeft de één wel een ruimer geweten dan de ander. Maar ik zou niet over mijn geweten heen werken.

Een ander antwoord weet ik zo niet te geven.

Hartelijke groeten,
Ds. B. Reinders

Lees meer artikelen over:

werk