Een huisgenoot (21) van ons lust geen 'dingetjes'. (...) Moet hij zich maar aanp...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Een huisgenoot (21) van ons lust geen 'dingetjes'. Dit zijn bijvoorbeeld paprika, champignons, ananas, perzik, taugé, wortel, maïs en andere gezonde dingen door het eten. Regelmatig botsen we hierover. Hoe moeten we dit oplossen? Moet hij zich maar aanpassen of moeten wij rekening houden met zijn keuzes?

Antwoord

Beste vriend(inn)en,

“Over smaak valt niet te twisten” wordt vaak gezegd. Gezien jullie vraag, lukt dat bij jullie erg moeilijk. Ik wil proberen jullie vraag wat praktisch te beantwoorden. Als jullie huisgenoot deze dingetjes niet lust en het wordt toch gegeten dan is het eten voor hem niet echt een succes. Jullie houden echter wel van deze dingen, dus de kans bestaat dat jullie weer balen als er geen ‘dingetjes’ door het eten zitten. In dit geval is een compromis erg moeilijk. Ik denk niet dat je elkaar aan moet vallen op het verschil in smaak. Ik zou proberen te zoeken naar een oplossing:

• Is het mogelijk om de ‘dingetjes’ zo laat mogelijk door het eten te doen en zo een portie zonder ‘dingetjes’ voor jullie huisgenoot te creëren?

• Soms kan je ook dingen ‘leren’ eten. Dat is de ervaring van veel mensen die uit huis gaan. In het begin vind je iets niet lekker, later vind je het misschien nog steeds niet lekker, maar kan het er mee door. Misschien vind jullie huisgenoot sommige ‘dingetjes’ ronduit vies, maar vindt hij andere een beetje te doen...

• Is het een optie om af en toe ‘dingetjesloos’ te eten en dan meer klaar te maken dan er op die dag opgaat zodat jullie huisgenoot een paar dagen een overgebleven portie kan opwarmen?

• Ik weet niet met hoevelen jullie elke keer eten, maar is het bereiden twee soorten voedsel per dag een optie?

Probeer in ieder geval te voorkomen dat je in de emotionele sfeer terechtkomt. Bespreek de dingen met elkaar op een rustig moment en doe dat vooral nuchter. In een uiterst geval zou je tot de conclusie kunnen komen dat je niet meer met elkaar eet of zelfs niet meer bij elkaar blijft wonen. Dat moet volgens mij kunnen zonder ruzie te krijgen. Stel dat één van jullie een ochtendmens is en iedere ochtend om half zes opstaat en een ander is juist een avondmens en die gaat pas ver na middernacht naar bed, dan heb je ook een probleem en ga je met elkaar daarover in gesprek. Als dan blijkt dan aanpassen niet werkt, kan je ook kiezen voor uit elkaar gaan zonder ruzie. Niet ieder stel vrienden of vriendinnen kan bij elkaar wonen en dagelijks met elkaar eten. Aan jullie de taak om ervoor te zorgen dat je vriendschap er niet onder lijdt.

Veel succes daarmee.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

relaties