Veel verantwoordelijkheid voor cliënten

P.M.G.P. Bos / 7 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 21 jaar, doe de opleiding tot verpleegkundige en werk als bijbaantje in een verzorgingshuis. Ik merk dat ik het lastig vind veel verantwoordelijkheid te hebben voor cliënten. Ik ben bang dat er op zo'n moment wat verkeerd gaat en dat dat dus mijn schuld is. Als ik thuis kom overdenk ik heel de avond nog en ga ik twijfelen of ik alles wel goed heb gedaan. Dan komen er soms ook gedachten in mij op van: wat als ik medicijnen ben vergeten te geven enz. Hoe kan ik hier mee om gaan? Kunt u mij wat tips geven zodat ik wat minder 'spastisch' met die angst voor verantwoordelijkheid om ga?

Antwoord

Dag jonge dame van 21, want je bent toch geen meisje meer! De onzekerheid over je handelen is niet zo bijzonder. Het zou wel goed zijn om na te gaan wat de reden van die onzekerheid is. Heb je fouten gemaakt? Wat is je taak- en functieomschrijving? Waar ligt de eindverantwoordelijkheid? Bespreek je dit met een mentor? Ben je hier in een stage niet tegenaan gelopen?

Als deze vragen al onderdeel van je zelfinzicht zijn en het  je niet verder brengt, zou ik hulp gaan inroepen.

P. M. G. P. Bos

Tags in dit artikel:

gezondheidszorg
7 reacties
Bloempie
Beste vraagsteller, ik herken deze vraag heel goed. Zelf heb ik precies hetzelfde probleem. Om die reden is het zwaar om te werken/stage te lopen, omdat het gigantisch veel energie kost. Ieder moment ben ik bang dat ik het fout doe, dat ik dingen vergeet, etc. Inderdaad denk ik er ook als ik thuis kom nog veel over na. Wat mij helpt is om het thuis even op te schrijven. Wat heb ik vandaag goed gedaan, wat ging er minder goed, hoe kan ik dat verbeteren. Verder helpt het om er met iemand over te praten. Ook probeer ik te denken: ik doe mijn uiterste best. Ik kan een keer een fout maken, maar dat kan iedereen in ieder werkveld. Helpt het mij nu om mij er iedere dag druk om te maken? Bovenal, breng het bij God en vraag of Hij je wil helpen. Leg alle patienten/clienten en jouw zorgen voor Hem neer. Sterkte ermee verder!
Daniel
Ik werk als leidinggevende in een psychiatrische inrichting (volgens de wet heet dat een gekkenhuis) en ik heb nooit zulke problemen meegemaakt. Mensen met een bijbaantje delen zeker geen medicijnen uit, mensen met een bijbaantje pakken ook geen medicijnen uit de apotheek. Die mogen koffie schenken, brood smeren, de wc schoonmaken, maar die delen geen medicijnen uit.
In welk ziekenhuis loopt je stage?
Dit kan echt niet, ik begrijp je zorgen, zo wordt je ook onzeker, P.M.G.P. Bos heeft gelijk, zoek hulp bij je stage begeleider.
juni
Heb je wel een goede stage begeleider? Zo niet, ga naar de directeur. Bespreek je zorg. En.....alleen gediplomeerde delen medicuijnen. Aan het eind van je studie,gekomen,zie je hopenlijk door de bomen het bos weer.heb je meer zelfvertrouwen. Weet je van jezelf,,ik kan het". anders andere studie volgen.Ervaring,mooi of lelijk,is nooit weg.[zie je achteraf pas].heeft dat verzorgingshuis wel acceptabel personeel?neem geen verantwoordelijkheid op je,die je nog niet dragen kan!of dragen mag!
altijdwat
Daniel, als er mensen zijn die wel eens opgenomen zijn geweest en die regelmatig jou reacties op refoweb lezen dan kwets je ze. Ook nu weer met je opmerking over gekkenhuis, ik vraag me regelmatig af wat de meerwaarde van je opmerkingen over je baan zijn, of wat je er eigenlijk mee wil zeggen.

Vraagsteller, ik heb ook in een setting gewerkt waarin medicatie uitgedeeld moest worden aan patienten met psychiatrische ziekten. Maar met wat voor doelgroep dan ook, iedereen in de zorg zal het herkennen dat er spitstijden zijn waarin je aan zoveel dingen tegelijk moet denken zodat je al je hersens erbij moet houden.
Wat ik altijd deed: ik maakte aan het begin van mijn dienst een afstreeplijst met alles wat ik absoluut niet mocht vergeten. Even afstrepen en aan het einde van de dienst weet je zeker dat je niets over het hoofd hebt gezien. Succes!:-) Het wordt vanzelf gemakkelijker hoe meer ervaring je op doet.
Jenn
Heel herkenbaar. Inmiddels werk ik niet meer als verpleegkundige omdat ik de verantwoordelijkheid te groot vond.
Nu werk ik nog wel in de zorg en nog steeds met patiënten en doe ik ook nog 'verantwoordelijke' dingen. Ook hier loop ik tegen hetzelfde aan, maar wel in mindere mate omdat het redelijk routinewerk is. Ik ben aan het zoeken naar ander werk waarbij ik wel indirect verantwoordelijk ben voor de patient, maar niet allerlei dingen hoef te doen als medicatie geven e.d.
Een psycholoog kon mij niet echt verder helpen, hopelijk lukt dat bij jou wel! Succes!
Daniel
@altijdwat......, ik wil er mee zeggen dat het volgens de wet een krankzinnigeninstituut is, dus een gekkenhuis.
De politiek zou dat uit de wet kunnen halen, maar de SGP, de CU hebben andere zaken waar ze zich druk over maken. Ik erger me er aan dat mensen die bij ons zijn opgenomen volgens de wet krankzinnigen zijn. Mijn werk doe ik met mijn hele ziel en zaligheid en medicijnen uitdelen is niet zo moeilijk, voor iedereen een potje en klaar is Kees. En ik hou van de mensen die bij ons zijn opgenomen, daarom kan ik kwaad worden over die krankzinnigen wet van Nederland.
altijdwat
daniel: oke.... kan er nu wel om lachen, sorry dat ik wat heftig werd. Maar ik had je motivatie achter deze kreet er nooit zelf uit kunnen halen hoor. ;-)