Meisjes wel oorbellen, jongens niet

Ds. W. van der Wind / Geen reacties

Vraag

Waarom worden oorbellen bij meisjes wel getolereerd in verscheidene kerken en bij jongens niet? Dat onderscheid wordt alleen gemaakt in het kerkelijk leven want in de 'wereld' mag het wel!

Antwoord

Het antwoord op deze vraag is tweeledig:

Enerzijds is dit bedoeld om de herkenning van de geslachten van man en vrouw duidelijk te maken. Dit is belangrijk om verkeerde verlangens te voorkomen, waardoor allerlei onbijbelse zaken tussen jongen en meisje of man en vrouw in de hand gewerkt zouden kunnen worden. Man en vrouw, jongen en meisje dienen duidelijk onderscheiden te zijn in uiterlijke kenmerken, om zodoende "hoererij te voorkomen" zoals de bijbel dit zegt. Het zal duidelijk zijn, dat de "wereld" zich hier niet of nauwelijks om bekommert, waardoor dit heel anders ligt.

Overigens, en dat moeten we er eerlijk bij zeggen, waarschuwt de Bijbel ook tegen extreme uiterlijke versiering van meisjes en vrouwen. We lezen dit in 1 Petrus 3:3-4, waar duidelijk wordt gemaakt dat extreme vormen of overdaad van opmaak of van versiering met sieraden, of met dure kleding of met grote dure hoeden ook niet is zoals de Bijbel ons leert. We moeten zoeken naar schoonheid van karakter en van alles wat uit ons binnenste voortkomt, uit ons hart waar we de keuzes mee maken van iedere dag. En geen bovenmatige verwachting hebben van uiterlijkheden.

Anderzijds is het dragen van oorversiering cultureel en traditioneel bepaald. De vissers uit Spakenburg droegen vroeger een gouden oorring. Als ze dan schipbreuk leden en hun lichaam ergens aanspoelde, konden ze van de opbrengst daarvan in ieder geval een nette begrafenis krijgen. Dit ging niet in tegen de Bijbel.

Een goede raad: zet je niet af tegen wat gebruikelijk is onder ons, want dat zal alleen onrust in jezelf teweeg brengen. Zoek de rust met God en belemmer die niet door dit soort zaken. Vrede met Hem gaat dit alles ver te boven.

Ds. W. van der Wind

Lees meer artikelen over:

oorbellen