Onzekerheid na het Avondmaal

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

13-11-2006, 00:00

Vraag

Geachte ds. J. van het Goor. Ik lees uw antwoord op de vraag wie aan het Avondmaal mag (19-09-04). Degenen die hun zaligheid in Christus zoeken en vinden. En zij zullen mogen ervaren dat in het geloof het bloed van Christus het hart verheugt. En wat als je dat niet ervaart? Als je wel je zaligheid in Christus zoekt, je op Hem vertrouwt, je voorheen de liefde van Hem hebt mogen voelen in je hart, maar nu na het Avondmaal alleen angst en twijfel voelt en niet meer kan zien op Hem, hoe kan dit? Dan toch het oordeel gegeten en gedronken? Heere, redt mij uit mijn angst en noden. Ik weet en begrijp het niet meer, wat een zonde om nu toch niet met mijn hele hart in Hem verheugd te zijn?


Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat het bloed van Christrus het hart verheugt zullen we maar overeind houden. Het geloof geeft blijdschap en dat ligt alleen in de gekruisigde en opgestane Heere. Maar hoe zit het dan als je dat niet (meer) ervaart? Niet meer ervaart juist NA het deelnemen aan het heilig avondmaal. Het is moeilijk om hier een antwoord op te geven. Er kunnen een veelheid van redenen zijn. Bij alles wat ik opnoem kan ik nog de plank misslaan. Als dat het geval is, neem dan vooral contact op met je predikant om dit met hem in een pastoraal gesprek te bespreken.

Het lijkt me van wezenlijk belang hoe je visie is op het avondmaal; en hoe is de visie van je omgeving hierop. Hoe was hun reactie op jouw aangaan aan het heilig avondmaal? Veel kritiek, omdat jij dat toch zomaar niet kunt. Heeft de satan op deze manier je de vreugde afhandig gemaakt? Ik wil een ding zeker zeggen: De manier waarop je vóór het HA het geloof beleefde en ziende op Christus aan het HA deelnam, betekent dat je je niet HET oordeel hebt gegeten en gedronken.

Ik vraag het je maar: Houd je een zonde achter de hand en aan de hand, waardoor je een gespleten mens bent? Is dat de reden soms dat je geen vreugde meer vindt in Christus? Als dat zo is, belijdt het aan de Heere en verlaat je zondige weg. Dan mag je leven van Gods vergeving in Christus. Als dit niet aan de orde is, verlaat je dan met heel je hart op de Heere en laat je door niets en niemand afhouden van Hem, Die je leven is. Jezus zegt in Johannes 15: "Blijf in Mij en Ik in u!" Vertrouw op de Heere met je hele hart en Hij zal je rust geven.
 
De Heere zegene je.

Ds. J. van het Goor

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal
Dit artikel is beantwoord door

Ds. J. van het Goor

  • Geboortedatum:
    20-09-1953
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Inactief
61 artikelen
Ds. J. van het Goor

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Het antwoord van ds. Van Oostende op de vraag naar de geslachtslijn van Noach verbaast mij zeer. In de Bijbel worden duidelijke leeftijden genoemd. Doorrekening hiervan (toch geen heel complexe zaak) ...
Geen reacties
13-11-2007
Een vraag over tussentijdse bloeding. Aanstaande zondag hoor ik pas weer ongesteld te worden, maar vanaf afgelopen maandag verlies ik elke dag een beetje bloed, heel vreemd. Het doet verder geen pijn,...
Geen reacties
13-11-2007
Wat houdt de vreugde van het geloof in? Iemand zei vanmiddag tegen mij, dat is als je weet dat je schuld vergeven is, dat wat je niet kan betalen dat je dit wordt kwijt gescholden. Volgens mij is dit ...
Geen reacties
13-11-2008
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering