Bijbal

Dr. J. Groenewoud-Roozemond / Geen reacties

Vraag

Ik heb laatst gemerkt dat aan mijn rechter zaadbal een klein balletje zit. Is dit de zogenaamde bijbal? Maar hij zit niet aan mijn andere zaadbal. Ik maak me ongerust, en weet eigenlijk niet of ik ermee naar de dokter moet gaan.

Antwoord

Ik kan niet goed beoordelen wat jij gevoeld hebt. Het is onwaarschijnlijk dat jij je bijbal als separaat "balletje" naast je testikel voelt. Het feit dat je het alleen aan de rechterkant voelt is ook vreemd. Het lijkt mij wijs, als je het balletje nog steeds voelt, om dit aan je huisarts te laten zien/voelen. Het kan van alles zijn. Meest waarschijnlijk is een kleine vochtcyste (hydrocele) of een vaatkluwe, maar de beoordeling laat ik graag aan je huisarts over.

Lees meer artikelen over:

testikel