Geen witte trouwjurk, wel witte doopjurk

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

In sommige wat zwaardere kerken mag je met trouwen geen witte trouwjurk aan. Dat mag niet omdat de mens zondig is en dan niet in wit mag trouwen. Maar een doopjurkje mag wel wit zijn, maar een kind is toch ontvangen en geboren in zonde, dus waarom mag dat dan wel?!

En hoe zit dat in de Ger. Gem., mag je daar wel met een sluier in de kerk trouwen of moet je daar perse een hoed op?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin/vriend,

Er zijn in de gereformeerde gezindte plaatselijke kerken die het dragen van een witte trouwjurk niet op prijs stellen of zelfs verbieden. Jij geeft zelf al aan: omdat de mens zondig is en dan niet in het wit mag trouwen. Dat is een bepaald standpunt, dat je enerzijds zult moeten respecteren. Maar aan de andere kant is het ook wel heel ver gezocht en stamt uit een bepaalde traditie. Trek je dit ver door, dan mag een man ook geen wit overhemd meer dragen. In bepaalde streken van ons land dragen mannen dan ook een zwart overhemd. Of dat hier mee te maken heeft, kan ik niet direct beamen.

Je hebt volkomen gelijk dat een witte doopjurk wel toegestaan is. Dit is eigenlijk inconsequent, want ook die kinderen zijn in zonde ontvangen en geboren. Maar, zo zal men wellicht zeggen: zij hebben nog geen dadelijke zonden gedaan. Al met al spreken we hier over middelmatige zaken. Een trouwjurk in de kleuren rood, groen, zwart, paars e.d. bedekt ons zondige hart ook niet.

Persoonlijk heb ik wel moeite wanneer het een gedwongen huwelijk betreft, dat het meisje dan in het wit trouwt. Hier ligt dan duidelijk een ander accent. De sluier of de hoed worden in de Geref. Gem. allebei geaccepteerd, maar soms moet je wel eens goed kijken waar de sluier zit. Wanneer die bijna alleen maar het achterhoofd bedekt, is de bedekking wel heel erg schaars. Dus er is geen sprake van persé een hoed. Ik denk zelf dat in veel gevallen een sluier wordt gedragen. Ik bespaar je nu maar de hele kwestie van hoed etc. hoe dat dit in de tijd van het Nieuwe Testament was. Daar was het een soort stola en zeker niet de hoeden die wij kennen.

Hopelijk heb ik je voldoende antwoord gegeven. Maak er alsjeblieft geen al te groot probleem van. Het uiterlijk is wel belangrijk, maar mag zeker niet gaan heersen over het innerlijk. Al zie je vaak aan het uiterlijk (ook bij trouwjurken) ook wel iets van het innerlijk. Het gaat m.i. om eerbaar gekleed gaan, ook, ja juist bij een kerkelijke bevestiging van het huwelijk. Helaas heeft in onze kringen het ontdekkende van de kleding ook nogal eens de overhand, in plaats dat de kleding bedekkend moet zijn. Je staat/zit tenslotte voor het Aangezicht van God!  Sterkte in alle opzichten.

Met hartelijke groeten,
B. S. van Groningen

B.S. van Groningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Oud-godsdienstleraar Wartburg College, docent Cursus Godsdienst Onderwijs (Bijbelkunde) en ouderling.

Tags in dit artikel:

bruidsjurk