Al je zonden zijn vergeven. Waarom dan om vergeving bidden?

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Als kind van God worden al je zonden vergeven. God doet geen half werk, zonden van heden, verleden en toekomst vergeeft God. Waarom moeten we dan toch bidden: “Vergeef ons onze schulden?”

Antwoord

Al is het aan de kant van de Heere vergeven, moeten wij toch telkens weer er aan herinnerd worden, dat we zondigen en dat we elke keer weer vergeving moeten vragen. Om een voorbeeld te gebruiken. Een kind dat elke keer uit school thuis komt heeft vaak wel ergens trek in. Moeder weet dat en heeft al wat klaargelegd. Toch moet dat kind elke keer weer vragen: “Mam, hebt u wat lekkers?” Daarmee weet dat kind dat het niet zomaar kan pakken en dat het moeder moet vragen. Daarmee leert het dat het ook niet vanzelfsprekend is.

Wel, zo zouden we kunnen zeggen dat we elke keer de Heere weer moeten vragen om vergeving, hoewel Hij dat om Christus al vergeven heeft. Maar het mag voor ons nooit een vanzelfsprekendheid worden. We leren daarmee dat we strijden moeten tegen de zonden, dat we van de Heere afhankelijk zijn en blijven, en dat alles niet vanzelfsprekend is. Het heeft namelijk Gods Zoon gekost om vergeving te kunnen schenken. Dus: bid maar elke dag, “Heere, hoewel ik weet dat u gaarne vergevend God bent, wilt u ook mij mijn zonden weer vergeven?”

Ds. N. P. J. Kleiberg