Waarom is er zoveel verschil tussen Ger. Gem. en GKV, terwijl ze allebei de form...

Ds. A.S. van der Lugt / Geen reacties

Vraag

Waarom is er zoveel verschil tussen Ger. Gem. en GKV, terwijl ze allebei de formulieren van enigheid onderschrijven?

Antwoord

Het antwoord op de vraag heeft twee delen. In de eerste plaats is het verschil te verklaren uit de geschiedenis. In de 19e eeuw hebben in verschillende jaren groepen mensen zich losgemaakt uit de Nederlandse Hervormde Kerk (die nu onderdeel is van de PKN). De Gereformeerde Gemeenten hebben hun wortels in een afsplitsing van 1841, de Ledeboeriaanse gemeenten. In de loop van de tijd zijn er samenvoegingen geweest en weer afscheidingen, op die manier ontstond de gemeenschap van bevindelijke kerken.

De Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt gaat terug op een tweetal afscheidingen: in 1834 en 1886 vertrokken mensen uit de Hervormde Kerk en in 1892 vormden zij samen de Gereformeerde Kerken in Nederland. Via een weg van nieuwe scheuringen ontstonden de vrijgemaakte kerken (1944). In de praktijk is er nu alleen contact tot eenwording met de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Nederlands Gereformeerde Kerken.

De tweede reden is het verschil in sfeer en beleving. Je kunt wel samen dezelfde geloofsbelijdenissen hebben, maar hoe je ermee omgaat en hoe je het geloof vorm geeft, kan dan nog erg verschillen. De Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, die ik zelf als predikant dien, leggen sterk accent op het verbond met God en leggen minder nadruk op de verwerking van de verkiezing. Dit uit zich in veel aandacht voor het handelen van je geloof, in de kerk, maar ook in maatschappelijk beroep en politiek

Voor zover ik de Gereformeerde Gemeenten ken, ligt het accent meer op Gods verkiezend handelen. Dat brengt met zich mee dat de manier van preken anders is en het ervaren van de geloofszekerheid. In de politiek zie je het verschil terug in bijvoorbeeld CU en SGP.

Als je elkaar als kerken of christenen niet regelmatig ontmoet, is er ook geen goede kennis van elkaar, eerder vooroordelen en scheve beeldvorming. Zo kun je elkaar ook niet beïnvloeden, zodat je op elkaar gaat lijken. Vandaar dat met dezelfde ‘papieren’ de verschillen toch groot zijn.

Ds. A. S. van der Lugt