Broer wil niets met geloof te maken hebben

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik ben 13 jaar en kom uit een christelijk gezin. Ik ben dus ook christelijk opgevoed. Laatst heb ik in de kerk mijn getuigenis gedaan en ik wil mij graag laten dopen. Mijn vraag: wat houdt de doop precies in? En ben ik er nog te jong voor of kan het op alle leeftijden?

Als het kan wil ik nog iets anders vragen. Ik geloof nu wel, maar mijn broer wil er niets meer mee te maken hebben terwijl hij het vroeger zo interessant vond. Hij weet ook veel van de Bijbel dus ik hoef het hem niet meer uit te leggen. Hij zit nu midden in zijn pubertijd en denkt: ik doe lekker wat ik zelf wil! Ik weet dat het de eindtijd is en dat Jezus elk moment kan terugkomen. Ik zou het zo erg vinden als ik hem dan straks daar in de hemel niet meer zou zien, voor eeuwig! Dus wat moet ik doen? Ik houd van hem!

Antwoord

Beste vriendin,

Hartelijk dank voor je vragen. Wat een warme woorden. Ik proef bij je de liefde tot Jezus en daarvan uit ook tot je broer. Graag ga ik op je beide vragen in:

1. Je wil gedoopt worden. Dat is heel mooi, voor jezelf, je familie en je gemeente. De doop is het stempel van God dat wij ontvangen. We worden geheiligd, apart gezet voor Hem. Wanneer dat kan? Het lijkt me het meest handig om contact te leggen met de leiding van jouw gemeente. Niet elke gemeente hanteert namelijk dezelfde regels van wanneer je gedoopt kunt worden. Wat mij betreft ben je zeker niet te jong, maar het kan zijn dat de leiding van jouw gemeente nog even ermee wil wachten. Ze kunnen je dat vast uitleggen. Ik denk dat je voorganger blij wordt van je verlangen.

2. Dan je broer, je signaleert dat hij losser van God is gaan leven. Helaas gebeurt dat vaker in deze leeftijd. Soms is dat tijdelijk, soms lijkt het blijvend te zijn. Wij kunnen dat trouwens niet altijd doorgronden. De Heere ziet het hart aan, wij kijken oppervlakkig. Ik zou willen zeggen: bid voor je broer en ga daarmee door. Tegelijk zeg ik: heb hoop voor je broer. Waar ik die hoop op baseer?

In de Bijbel zie ik een lijn lopen dat God omziet naar familieleden van Zijn kinderen. In Handelingen 16 lees ik dat in vers 15, 31 en 33. Lees ook 1 Kor. 7:14 eens. De Heere ziet om naar Zijn kinderen en trekt om hen heen een ‘lichtkring’ van mensen waar Hij Zich extra mee bemoeit. In het Oude Testament kom je dat ook vaak tegen. Denk aan Rachab in Jozua 2, zij gelooft en wordt gered. Die redding strekt zich ook uit naar haar familie.

God wil sowieso niet dat wie dan ook verloren gaat, maar zeker niet de mensen uit de ‘lichtkringen’ van Zijn verbond. Daarom mag je hoop hebben en houden voor je broer. Hij wordt niet automatisch zalig, hij heeft zelf geen aanleg om te gaan geloven, maar er is een God die niet loslaat wat Zijn hand begon. Wanneer jij de Heere aanhoudend bidt, mag je grote dingen verwachten. Misschien wordt jouw doop wel het moment dat hij in het hart gegrepen wordt.

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees ook: 'Broer haat kerk'

"Blijf hem zien als je oudere broer, blijf van hem houden, neem geen afstand van hem (wel van zijn manier van leven!)"

Lees meer artikelen over:

broer